2012-12-22

O/0 -rutin och -form

Hmm, hur tänkte jag nu när jag skrev denna rubrik? Den föll sig så bra när jag tänkte kring hur jag skulle sammanfatta läget...gör väl ett försök. :-)

Ingen ordning nu - o-rutin och o-form. Jag får inte riktigt till den där strukturerade träningen, även om jag inte kan säga att jag anstränger mig extremt mycket heller. Det blir noll-rutin och noll-form helt enkelt.

Själva facit på det är ju långpasset i söndags som inte var en glimmrande upplevelse, men skönt på sitt sätt och det var inte problematiskt. Däremot har vänster hälsena börjat gnälla sedan dess.Inser att jag helt enkelt kanske sprang både fortare och längre än jag egentligen hade form för. Att då springa så långt kanske helt enkelt beror på bristande rutin.

Vid den här tiden förra året låg jag på drygt den dubbla volymen löpning - både i tid och distans. Minns att jag tänkte att jag vid den tidpunkten tyckte att jag hade en formtopp vid alldeles fel tillfälle.Nu intalar jag mig själv att det är bra att ligga lite på sparlåga vid denna tidpunkt, men hög tid att börja hitta rutinen och formen snart igen.

Nu får jag helt enkelt ägna mig åt att stärka upp hälsenan igen och successivt trappa upp volymen. Det som stör extra mycket är att crosstrainern har lagt ner verksamheten - träningsdatorn på den är död. Den är ett superbra komplement till löpningen och ett bra alternativ för trilskande hälsenor. Kanske är detta ett tecken på att jag ska skaffa träningskort och ta mig till en träningslokal?

Igår sprang jag en kortare runda innan jobbet. Det får nog bli sådana lättare 4-5 km rundor nu framöver.

Annars är det lite julbestyr som står på agenda. Lugnt och skönt då alla julklappar är klara och vi åker bort till min ena syster på julafton. Vi tar med oss lite av julmaten såsom köttbullar, rödbetssallad lite folköl och dessutom ska jag göra min laxpaté. Laxpaté är någon som jag testade för några år sedan och som jag fortsatt göra sedan dess. Brukar servera den med romsås, men i år ska jag prova att ha saffransaioli som alternativ också.

Nu är det dags att sno ihop smeten för köttbullarna!

8 kommentarer:

  1. Konstigt, men jag är helt tvärsäker på att jag har kommenterat här.

    Hur som helst så trodde jag att jag hade sagt att lösningen på att finna tid till träning är alltid densamma. Prioriteringar :-)!

    Det viktigaste här i livet är dock att du mår bra och är lycklig :-).

    God Jul och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lennart, du har kommenterat här massor av gånger! ;-)

      Men visst är det som du skriver! Man måste kunna prioritera, men framför allt så ska man ju må bra och vara lycklig. :-)

      Önskar dig en God Jul och Gott Nytt år också!

      (Nytt år nya prioriteringar?)

      Radera
  2. Nu vet jag vad som hänt. Du kommenterade ett inlägg hos mig och jag svarade. Innebörden i mitt svar var nästan samma sak som jag tänkte kommentera här när jag läste ditt inlägg.

    Jag trodde att jag hade läst och kommenterat här men det hade jag inte utan det var på min blogg jag hade gjort det. Lite julförvirring bara, det går över under mellandagarna :-)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstod faktiskt att det var så, var in och läste kommentaren. :-)

      Tycker man ska hålla kvar i den där förvirringen och njuta av att släppa kontrollen lite! 8)

      Radera
  3. Klart du ska ge dig själv en träningskort i julklapp! Perfekt sätt att få fart på träningslusten. Det finns ju en risk i att kroppen vänjer sig av mer endorfinkickar om träningen blir för sporadisk. Och då blir det plötsligt så enkelt att prioritera annat.

    Ha en riktigt härlig julhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det gäller ju att hålla igång på något sätt. Prioritera. :) Träningskort kanske är rätt.

      Hoppas du får en fin julhelg också!

      Radera
  4. Önskar dig en riktigt God Jul och en God Fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lennart, god fortsättning!

      Radera