2012-12-30

Nyårsdessert

Som jag skrev i föregående inlägg så har fifflat lite med att få till dessert till nyårsafton. Vi är inbjudna till en av hustruns arbetskamrater och dit kommer också två andra par som vi inte känner. Roligt att träffa lite nya människor!

Nyårsmenyn följer modellen med knytis och vi har förärats med att ordna dessert. Jag har ingen aning om vad som kommer att serveras i övrigt och man vill ju göra något roligt så där på nyårsafton. När det kommer till matlagning så är desserter inte mitt starka kort - har lite dålig fantasi inom det området och jag äter hellre en förrätt än en efterätt. :-)

Planen blev att söka efterrättsdricka och hitta en matchande dessert. Det gick lite sisådär kan jag säga. Däremot kom jag att tänka på ett riktigt gott dessertvin som jag drack för några år sedan vid en middag. Det var ett ganska friskt och lätt mousserande vitt dessertvin.

Det närmaste jag kunde hitta det vinet som jag minns var Nivole. Till det har jag nu bestämt mig för att göra en ganska enkel efterrätt - äppelpaj på burk. Nu kanske inte äppelpaj är det som är mest spännande och exotiskt på nyårsafton, kanske heller inte bäst passande till detta dessertvin om man läser vad det passar till, men jag tror faktiskt att det kan bli riktigt bra.

Äppelpaj på burk då? Jo, jag har blev lite inspirerad när jag var på kurs i Sigtuna då de serverade någon form av äppelpaj/äppelkompott i små glasburkar.
Lånade denna bild från IKEA, finns här.

Letade lite recept på nätet och slog ihop två stycken till ett nytt.
Färdiga pajdegsmulor

Först har jag gjort lite pajdegsmulor på klassiskt manér:

50 g smör, rumsvarmt
1/2 dl strösocker
1–1 1/2 dl vetemjöl

Bara att sprida ut på plåt och grädda i ugnen på 200 grader.

Stekta äppelbitar

Till det behöver man ju också lite äpplen. Dessa ska stekas i panna. Jag blandade lite vanligt socker och muscavado socker för att få lite mer sting.

ca 3 äpplen, tärnade
20-30 g smör
2-3 msk socker, muscavado socker
1 msk mald kanel

I det ursprungliga receptet så var det vaniljsås till. Provade att göra den igår, men blev inte alls nöjd med kombinationen av smakerna. Istället hade jag förberett ett annat alternativ och det föll mycket bättre ut.

Mascarponekräm - det är grejer det ... riktigt mäktigt blir det, men fantastiskt krämigt och gott.

250 gram  mascarponeost
1 dl  crème fraîche
1-2 krm  kardemummakärnor
0,5 dl  florsocker

Mortla kardemummakärnorna och rör ihop allt.

Igår provade jag gröna äpplen och idag gjorde jag om allt med röda äpplen och de kommer ut som vinnare. Så nu vet jag exakt vad jag behöver göra imorgon förmiddag.


Förpackat och redo för servering - praktiskt om man ska ta med sig!
Hoppas det ska passa de övriga gästerna  - det fick godkänt av testpanelen här hemma i alla fall. :-)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar