2012-12-31

Gott slut, gott nytt

Har funderat en tid på att det är dags att uppdatera avsnittet "Vad då resa?". Det har ju hänt en del sedan jag skrev den delen av resan och under året har det hänt rätt mycket. För er som stört er på stavningen "Vaddå" så rättade jag det nu. :-)

Men istället så kan jag lite kort bara konstatera att det blev en ändring i planerna för året. Jag hade ursprungligen satt Lidingöloppet som mitt huvudsakliga mål - nu blev ju det istället Stockholm Marathon.

I början av året i träningen inför SM så åkte jag på en förkylning, träningsuppehåll och sedan alldeles för hastig ökning av träningsvolym med påföljande hälseneproblem. Jag kunde inte springa Premiärmilen som jag anmält mig till och jag trodde inte att jag skulle kunna springa SM alls.

På något sätt lyckades hälsenan återhämta sig och jag kunde till slut få upp en del volym på träningen och genomföra Stockholm Marathon. Så där lite drygt ett år efter att jag börjat springa på allvar så genomförde jag alltså den där kalla, blöta och blåsiga löpningen och det blev ändå en fantastisk upplevelse. Att jag klarade av att springa på under 4 timmar kändes nästa overkligt.

Lite marathonblues följde och det var svårt att hitta rutin i löpningen igen. Att ladda om inför Lidingöloppet var svårt. Inför sommaren hade jag sagt upp mig på jobbet och nya utmaningar väntade efter sommaren. Under sommaren fortsatte löpningen på grundnivå och utan den där riktiga gnistan. När så började nya jobbet så fullkomligen drunkade jag i arbete. 

Lidingöloppet blev inte riktigt den positiva upplevelse jag hade hoppats på. Det gick riktigt bra de första 25 km. De sista 5 blev en riktig plåga där jag varken kunde springa uppför eller nedför - fick hoppa på ett ben med trilskande knä. Hade tränat alldeles för lite.

Men med lite perspektiv så kan jag ändå konstatera att mitt ny-vunna löparintresse fortsätter och även om jag stundom får leta lite inspiration och kämpa med prioriteringarna för träning så är det oftast lika roligt att springa, att veta att jag kan springa - det är jag oerhört tacksam och glad för.

Ser fram emot ett nytt år, nya utmaningar och nya löparupplevelser. 


Gott Nytt År!


1 kommentar:

  1. Önskar dig ett fantastiskt och inspirerande löpar-2013!

    SvaraRadera