2012-12-16

Inte en nionde dag

Det har gått åtta dagar utan löpning, men det blev inte en nionde.

Förhandlingen igår gick ganska lätt. Jag fick vara hemma och springa ... om jag tog hand om tvätten, körde allt skräp i garaget till återvinningen och ställde upp julgranen innomhus!

Men vad sjutton - vad är det inte värt att få springa ett långpass efter åtta dagars löpartorka?! Jag hade lätt gått med på ett par krav till. :-)

Planen för dagen var långpass, typ 2 mil i planerat maratontempo. Resultatet blev 21,5 km i 4.56 tempo - helt i linje med planen och jag är mycket nöjd med det.

Fast samtidigt vet jag inte riktigt hur jag ska summera passet. Kanske räcker det med "skönt att få komma ut"? Det var nämligen inte vackert, bjöd inte på löpningsmässigt skönt flyt, det var inte lätt eller harmoniskt, helt enkelt inte njutbart. Egentligen bara nödvändigt och rent mekaniskt. Fantastiskt skönt när det tog slut - tror flera av er känner igen känslan.

Sprang med mina YakTrax-broddar idag och det var nog bra. Jag har relativt lite mönster i sulan på mina skor och misstänkte att det med packad blötsnö ute skulle vara relativt halkig. Är riktigt nöjd med dessa broddar då de liksom täcker hela fotsulan och även om de bygger upp en del så tycker jag inte att det påverkar löpningen alltför mycket i jämförelse med greppet man får - annat än när man kommer till ren asfalt där de både låter mycket och påverkar känslan och löpningen.

Här fungerar broddarna hyfsat, även om jag helst håller mig på snösträngen till vänster

Här fungerar broddarna rent gudomligt bra - mestadels nedtrampad och packad snö. 
Staffan skrev ett bra inlägg på sin blogg om detta med missförståndet kring halka i vintertid. Jag äger inga Icebugs eller dubbade skor alls. Springer i samma typ av skor året runt, jag skulle nog må bra av ett par alternativa skor, men känner inte att jag specifikt behöver ett par vinterskor. I stället håller jag med om att det är mönstringen i skorna som är det viktigaste och där hjälper mina broddar upp på ett tillräckligt bra sätt för mig idag med det tempo jag håller. Ren is är det ändå ganska sällan tycker jag och då funkar oftast broddarna bra för mig också - jag kan leva med sänkt tempo vid dessa tillfällen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar