2012-12-06

HCHF

Jag skrev ju inlägg tidigare om kost och jag lovade i en kommentar att komma tillbaka till diskussionen om att att äta en kost där man ökar andelen fett procentuellt och minskar på kolhydraterna.

Men det blir faktiskt inte nu. Nej, jag tänkte istället skriva om att jag kan äta rejält med kolhydrater också, samt mycket fett - High Carb High Fat.  :-)

Ikväll när jag kom hem så hittade jag nämligen en laddning med blodpalt i kylen. Min far är hemma om dagarna och renoverar lite, jag hinner inte riktigt med. Han är född i Norrland, i Malå trakten. Det ligger i inlandet ungefär i höjd med Skellefteå. Men han är inte bara norrlänning utan har också en del sameblod i ådrorna och det har jag också någonstans kan kanske tänka sig.

Alldeles oavsett så har jag en förkärlek till blodpalt. Det är en av två saker matmässigt som jag minns från min farmor. Den andra maträtten är våfflor med hjortronsylt och grädde.

Blodpalten ska förstås ätas tillsammans med knaperstekt fläsk samt rikligt med smör och lingonsylt ... om jag får bestämma, och det gjorde jag ikväll. Både palten och våfflorna blir ju väldigt mycket kolhydrater och fett så någon hysterisk lchf fanatiker är jag då inte.

Valde att ställa mig en stund på crosstrainern innan jag inledde vägen mot paltkoma. Det blev lite mjölksyraträning och jag lyckade pressa upp pulsen över 180 där på crosstrainer. Tycker annars att jag brukar ligga med ganska låg puls vid träning på crosstrainern.

Känner hur jag är på väg in i den där koman nu... bäst att springa genom duschen innan jag kraschar alldeles här i soffan. :-)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar