2012-10-23

Tränings(o)rutin

Idag bär det av till Stockholm för tredje kurstillfället. Denna gång är det alltså inte Sigtuna som gäller. Två dagar inom gångavstånd från centralen och jag väljer att övernatta.

Normalt skulle jag åka tåg fram och tillbaka då det bara tar knappt en timme. Men eftersom kursen innebär grupparbeten så passar vi i gruppen på att sitta ner tillsammans och jobba ikväll och då blir det sent att komma hem - i princip bara att vända och åka tillbaka. Genom att övernatta får jag också en chans att vila mer och hämta igen mig lite, det känns inte lika stressat som att flänga fram och tillbaka.

Jag börjar ana något av ett mönster i veckorutinen. Det ser ut som om jag har svårt att få till träning mån-ons. Istället blir det två täta pass tors-sön. Egentligen inget fel med det då kroppen också får några dagars vila emellanåt. Men det känns som orutin i träningsschemat (som om jag hade något!).

Läste i förra numret av Runners World om hur man når Sub 40. Första kontrollpunkten var att prova springa någon kilometer i 4-tempo och se hur det känns. Jag har ju legat där och testat det tempot lite under mina milpass och det känns ju alls inte som någon omöjlighet, även om det kommer kräva mycket träning i uthållighet. ;-)

Men sedan behöver man minst 3 pass i veckan och det går ju inte alls just nu. :-)

2 kommentarer:

  1. Stockholm är kanonvackert klockan fem på morgonen. Och efetråt smakar hotellfrukosten ännu bättre. :-)

    SvaraRadera
  2. Nämen! HEJ! Vad kul att du är tillbaka! :-)

    Även om jag inte är mycket av morgonmänniska så skulle jag nog uppskatta att kunna komma ut på morgonen som det är just nu. Men efter att de viktigaste jobbmailen och åtagandena är avhandlade vid midnatt så gäller det att krama ur så många timmars sömn som möjligt fram till morgonen och då får löpningen stå tillbaka. :-(

    Nu väntar två "normalveckor" utan kurs och jag tror det kan blir lite mer fason på löpningen då.

    SvaraRadera