2012-10-24

Jupiter och hamburgare

Idag när jag kom med tåget från Stockholm så blev det införskaffande av familjemiddag på grillen. 90 grams hamburgare till barnen och 150 grams hamburgare till mamma och pappa. Ibland får man välja det som är enklast i en tidspressad vardag.

Bäst som vi sitter och äter vår kvällsmat hemma vid bordet så kommer jag på att jag ju hade tänkt att springa ikväll. Ouch. Jag tänker att jag kanske kan ställa mig en stund på crosstrainer ... näe usch vad tråkigt. Om jag kanske ska springa ändå? Tittar på termometern ... 5 grader - vill inte. Går och tar på mig träningskläderna - långa tights för första gången på länge. Tänker att om jag bara får gå omkring en stund i träningskläderna så ska rätta känslan infinna sig och dessutom blir ju steget att ta sig ut lite kortare.

Tänk att jag så medvetet kan lura mig själv. Naturligtvis tog jag steget ur i kylan efter 15 minuters vånda.

Den där hamburgaren som bara lagt sig till rätta i knappt 45 minuter skumpade runt och det var inte helt behagligt att springa. Men jag distraherade mig själv med att beskåda den vackra stjärnhimlen. Fantastiskt vad klart det är ikväll. Jupiter ledsagade mig i princip hela vägen. När jag sprang där och tittade på himlen funderade jag på om man inte skulle släcka alla lampor, vilken fantastisk vy man skulle få av himlen då. Aj! Helt plötsligt får jag håll. 8 km sprunget och jag får håll!

Kan inte minnas senast jag hade håll. Inser att jag flugit iväg i tankarna, tappat farten och sjunkit ihop. Sträcker upp mig, rättar till löpsteget, skjuter fram höften, ökar tempot lite och andas kontrollerat med magen. Tar bara ca 3-4 minuter så börjar det släppa. Det är ju mest hamburgarens fel, men det blir ju inte bättre av att man sjunker ihop.

Sitter i soffa nu och är rätt stolt över att jag tog mig ut, men mest sitter jag och njuter av den där behagliga känslan i kroppen. Skrev in detta pass som en "junkmil" mest för att jag inte har några egentliga träningsambitioner annat än att må bra. Milen i 4.44 min/km och en snittpuls på 168 är inte precis att ligga och pressa sig själv - komfortlöpning?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar