2012-10-07

Perspektiv

De senaste månaderna har för mig och bloggen präglats av mitt nya jobb som jag började efter sommaren. Det har varit dåligt med inlägg och upplevelsemässigt riktigt dåligt med träning. Min uppladdning inför Lidingöloppet var inte alls vad jag hade önskat och uppsatta mål missades med bred marginal.

Samtidigt är det bra att få lite distans till saker och ting för att skapa lite perspektiv. Satt på Funbeat idag och lekte lite med de nya rapporterna man kan göra där.

Jag inser att jag både springer mer, längre och något snabbare. Utvecklingen sker ju över tiden på ett sätt som gör att det är svårt att ha en objektiv uppfattning om utvecklingen när man befinner sig mitt i en träningsvecka.

Min träningshistorik är ju ganska tunn då jag började träna för första gången förra året och det gör kanske ändå analysen lite roligare för mig.


Jag ägnar uppenbarligen träning mer tid i år än förra året och det var bara i juli förra året som jag sprang mer under en månad 2011 än jämfört med samma månad 2012. Till och med under det tveksamma september har jag ändå fått ihop mer tid än förra året.

Jag har sprungit längre 2012 för varje jämförbar månad 2011. Kanske onödigt med två diagram som visar lite av samma sak men diagrammet med sträcka här är ju bara löpning, medan träningstid avser all träning även om löpning då utgör typ 99.9% av min träning.


Mitt bästa tempo varje månad på sträckor över 9 km har varit nedåtgående om än förståeligt nog utplanande. Det krävs ju allt mer för att pressa ned tiden per kilometer.

Så jag har väl uppenbarligen fel när jag tycker att jag inte fått tid till träning. Förvisso fick jag inte till de volymer jag hade önskat - bara att jämföra med april & maj inför Stockholm Marathon. Men jag håller i alla fall igång min grundträning på den miniminivå jag satt upp för mig själv, minst två mil eller två tillfällen i veckan, allt för att inte riskera att jag tappar rutinen - det är svårt att komma igång igen... har jag hört.

Hoppas att jag ska kunna hålla igång detta med träningen nu, eller snarare det är alldeles nödvändigt för att orka med allt annat. Det nya jobbet har ju ändå tagit mycket tid och för ett par veckor sedan var jag tvungen att åka iväg på kurs dessutom. Min kollega har blivit kallad på internupppdrag i Zürich resten av året och det betyder att jag får typ dubbelt så mycket att göra som att t ex ta över hans planerade kurs.


Nu har jag lite material att läsa in och hemuppgifter att ta itu med under hösten. Det är 6 kurstillfällen om två dagar vardera ungefär varannan vecka. Detta är inte den typen av kurs som man sitter av tiden på, man måste lägga minst lika mycket fritid för att klara av certifieringen.

Skönt att man inte är sysslolös... vad skulle jag då göra?


0 kommentarer:

Skicka en kommentar