2013-04-21

Långpass och ont i kroppen

Det blev långpass idag som planerat även om det blev lite längre än vad som kanske är bra. Med en ökning på 2-3 km per tillfälle så borde jag ha sprungit 26-27 km idag. Jag valde av någon anledning att ge mig ut på den 3-milsrunda som går runt Västerås och som finns uppmärkt längs cykelbanorna.

Sammanlagt blev det strax över 32 km i 5.10-5.15 tempo som planerat. Borde kanske ha sprungit lite lugnare på den distansen, men det kändes bra i kroppen. Som förra helgen var det bara vaderna och hälsenorna på båda benen som blir lite trötta och gnäller. Löpsteget fungerar i alla fall och efter förra passet så var vader och hälsenor tysta redan morgonen efter.

Ont i kroppen då? Jo, jag är stel och det krävdes en del stretchning innan jag sprang iväg idag. Igår var det städdag i vår samfällighet - sopning och krattning hittar otränade muskler. Efter städningen i samfälligheten så tuktade jag vårt ena äppelträd rejält. Egentligen ska man nog inte beskära äppelträd så hårt vid den här tiden på året, men nu är det gjort. Att såga, kapa, klippa grenar är också ovana rörelser.

Resultatet av städ- och trädgårdsarbetet var ömhet i kroppen. Långpasset sätter inte alls samma spår. :-)

Nu kommer dock en sådan där grym trötthet i kroppen. Långvarig löpning och tömda energidepåer brukar sätta sina spår i kroppen ändå. Vila, vila säger kroppen.

Hammocken ser väldigt inbjudande ut där i solskenet...

2 kommentarer:

  1. Man tror man är vältränad..och så krattar man löv en söndag... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, visst är det förkrossande när verkligheten kommer ikapp en... :-)

      Radera