2013-04-20

Helg!!!

Efter veckan som varit så är det riktigt skönt att det är helg nu. Även om jag har beredskap denna helg så känns de äntligen som att jag verkligen är ledig. Utöver den vardagliga arbetslasten så har jag de senaste veckorna även jobbat med en större offertförfrågan och igår skickade jag äntligen iväg den. Känns verkligen befriande även om mycket arbete återstår med urvalsprocesser och avtalsförhandlingar. :-)

I torsdags sprang jag en ganska oplanerad runda, behövde mest komma ut och röra på mig. Det gick tungt fast det inte alls var jobbigt, eller hur ska man skriva? Ganska långsam löpning och ändå riktigt tunga och motsträviga ben. Efter 7,5 km när tempot gick 5.20-5.30 så stannade jag i alla fall och stretchade. Det gjorde all skillnad i världen. Efter det kunde jag lätt hålla 4.30-4.40 tempo utan att det var tungt.

Lärdomen av detta är att det kan vara bra att stretcha ibland! :-)

Imorgon väntar ett planerat träningspass - ett långpass. Denna gång siktar jag på att springa lite långsammare än förra helgen. 5.00-5.10 kan nog vara ett rimligt tempo och jag springer gärna i 5.20 också om jag kan hålla igen så pass.

Igår laddade jag ner en uppdatering av ett av de program som jag registrerar mina träningspass i. Det är Firstbeat som släppt en ny version av sitt program ATHLETE där man nu ska kunna se hur pass vältränad man är. Programmet analyserar pulsdata så kallat RR-data från träningsklockan (stöds i vissa träningsklockor).

Firstbeat har utvecklat någon sorts analysmetod och kan beräkna VO2max (maximal oxygen consumption) och motsvarande MET (maximal aerobic performance capacity). Vet inte om det är någon större skillnad på innebörden i dessa, men de går att räkna om mellan dem i alla fall.

Till saken hör att man nu kan få en uppföljning av detta i programmet med lite grafer och utveckling över tiden. Om jag inte redan visste det själv, så kan jag nu se att jag utvecklats under året som var. :-)

Mitt beräknade METmax ligger nu över 16 vilket placerar mig i kategorin "Excellent".

Betydelsen av detta är egentligen noll och intet för jag vet ju redan vilken kapacitet jag har som löpare utifrån mina tempon och distanser. Det känns ändå riktigt bra att se att man är i skiktet "Excellent" ... så pass bra att jag unnade mig två vaniljbullar till kaffet alldeles nyss (och några kakor).

2 kommentarer:

  1. Excellent!!
    Fast en liten undran. Inte för att jag på något sätt vill påstå att du inte är i vältränad och excellent på alla sätt och vis. Men Mustafa och Isabella, var hamnar de på skalan?
    Ska bli spännnde att höra om du lyckas bromsa farten den här helgen. Jag hyser mina tvivel... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också tänkt den tanken och mitt svar är nog att liksom det finns grader i helvetet så är det på något sätt absolut. :-)

      Dem är också värda två vaniljbullar! ;-)

      Radera