2013-04-01

Galet mycket sömn

Jag har verkligen sovit bort mycket av påsken. Överraskar mig själv med att somna tidigt och vakna sent. Inte så där så att jag ligger och dra mig och njuter av att slappa. Jag sover verkligen. Ca 10 timmar per natt...det är helt extremt. Igår eftermiddag kraschade jag dessutom i soffan i en timme trots all nattsömn.

Måste vara något uppdämt behov av sömn även om jag inte känt av någon onormal trötthet senaste tiden. Kanske är det tävling och träning den senaste tiden som kräver denna vila. När jag tar ut mig rejält på träning och tävling brukar det följas av stort sömnbehov samma dag. Efter tuffa långpass brukar jag knoppa i soffan en stund för återhämtning. Någon sådan vila skedde inte efter Premiärmilen eller efter min snabba 15 km runda senast.

Alldeles oavsett anledning låter jag kroppen vila - jag tillåter mig att sova bort dessa timmar utan att ha dåligt samvete. Skönt att kunna sova utan avbrott. :-)

Bortsett från städning av altanen och lite påskmiddagar under helgen så har har vi tagit det lugnt även när det inte sovits. I lördags fick vi hem nya familjemedlemmar till barnens stora glädje. Vi har fått hem två marsvin på prov. Det är två killar som fyller ett år till sommaren. Mysiga, glada och nyfikna. Nu hoppas vi bara att ingen av oss är allergiska mot dem. Jag är väl den som är i riskzonen med allergi mot vissa katter, en del hundar, hästar, gräs och björk. Dock har min allergi blivit bättre med åren. Nu har jag tuggat histaminer några veckor inför vårens pollensäsong så jag tror att kroppen är "redo".

Hmm... kanske sömnbehovet är kopplad till allergi?


Igår gjorde jag ett misslyckat försök till långpass. Vänsterbenet var inte alls med på noterna - stelt, känningar i hälsena och lite spänningar i benhinnor. Jag valde att jogga hemåt och körde lite tåhäv och bålstyrka istället. Idag tänkte jag göra ett nytt försök och se om benen är med mig idag.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar