2013-05-11

Fotboll och löpning

Som jag skrev häromdagen så är äldsta grabben på vårläger med scouterna. Den yngsta sonen spelar fotbollscup i helgen. Sharp Cup arrangeras av IFK Västerås och är också den klubb som sonen spelar i.

Igår blev det därför ett par matcher att titta på. Inför den andra matchen för dagen så valde jag att springa bort till Rocklunda där matcherna spelas. Lite snabb transportlöpning blev det då jag hade ca 15 minuter på mig av att flytta mig de ca 4 kilometerna till matchplanen. Helt ouppvärmd så blev det ett ganska snabbt snitt med 4.30 tempo.

När matchen slutat, med vinst, så valde jag att ta en lite längre sträcka hem. Valde att springa terrängspåret hem och njuta av fågelkvitter, vårblommor och lövsprickning. Det som var tänkt att vara ett lätt lugnt distanspass i 5.30 tempo blev dryga 11 km i strax under 5.10. På något vis letade kroppen sig själv till det där 5.00-5.10 tempot där andning och steg synkar behagligt.

Den där fotbollscupen går bra för sonen och hans lag. De har spelat två matcher till idag och har nu vunnit samtliga. Imorgon spelar de därför två matcher till, en semifinal och sedan final- eller bronsmatch.

Skönt att man inte behöver lägga all tid själv på att planera upp sin ledighet. Nu blir det lite eftermiddagsvila fram tills 16-tiden då äldsta sonen ska hämtas och vi ska hjälpa till med att packa upp lägerpackning med rengöring och upphängning av tält för torkning m.m.

För egen del blir det nog vila från löpningen idag och ett långpass imorgon istället. Jag skulle vilja få till ett sista längre lång pass på 28-32 km, får se hur det passar in i planeringen och vad kroppen säger. Sett till dagsplaneringen så måste det bli efter 15 med alla matcher och tjänstgöring i grill. :-)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar