2012-11-04

Jogga eller springa

Dagens långpass blev 17,5 km i varierande tempo. De första 6 km inledde jag tillsammans med hustrun i lugna 6.20-6.30 min/km. Ett riktigt behagligt tempo egentligen och verkligen vad jag skulle kalla för att jogga. Jag vet egentligen om jag gillar ordet jogga för det säger ju inte mycket då det är individuellt vad man tempomässigt tycker är att jogga.

I tisdags när jag var ute och sprang milen så kom jag ifatt två kvinnor som var ute och sprang. Alldeles som jag närmar mig dem så får den ena kvinnan ett telefonsamtal och det hörs tydligt hur någon frågar "Vad gör du?" och kvinnan svarar "Vi är ute och springer". Just i det ögonblicket kliver jag förbi dem i mitt 4.30 tempo och jag hör hur de två kvinnorna skrattar till och hon som pratar i telefon korrigerar sig och säger "Vi är ute och joggar".

Det där lät ju riktigt roligt då de säkert tyckte att deras ca 6.40 tempo inte alls var att springa i jämförelse med hur jag ångade förbi. Men samtidigt var ju säkert dessa två ute och sprang - jag tror alls inte att de joggade även om de höll samtalstempo. :-)

Avslutningen på mitt långpass blev i alla fall strax under 5-tempo. Något som stör mig är att jag känner av lite i vänster fot och knä. Tror jag är alldeles för kort på baksida låret och stel i vaden. Jag skulle nog behöva gå iväg och få hjälp med att mjuka upp musklerna lite samt troligen räta ut ryggen en aning.

Annars smakade bouillabaissen från igår minst lika gott idag, kanske lite godare till och med. Menyn igår blev som planerat och souvascarpaccion blev en riktig succé, rekommenderas!

Nu väntar plugg och jobb.

2 kommentarer:

  1. Hihi! Rolig dialog du hann tjuvlyssna på. Trots tempot. Det där med jogga kontra springa, och frågan om vilka som har rätt att kalla sig löpare, tycks vare ett evigt trätoämne i löparsverige.
    Överväger att övergå till att kuta för att ingen ska irritera sig på ordvalet. Ungefär som det skulle hjälpa. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en skön timing i den sekvensen. Kan erkänna att det gick långsammare strax efter för det var svartis över hela cykelbanan. :-)

      Har läst en del om det där kring ordvalen och jag tror ändå att de flesta nog håller med om att ordens innebörd nog bör relateras till individen. Löpare är man väl ändå om man med viss regelbundenhet rör sig i ett tempo som är snabbare än att klassas som gång rent tekniskt?! (Bäst att formulera det som en fråga!)

      :-)

      Radera