2012-06-14

Förändringar ... långledigt

Jag har tidigare droppat ett par hintar här på bloggen om att något är görningen. Skrev nyligen om att jag kommer att ha långledigt i sommar och att jag förhoppningsvis kommer kunna ägna en hel del tid åt träning inför Lidingöloppet. Jag har också skrivit att förändringens vindar blåser.

Om ni har noterat dessa så kanske det inte är helt omöjligt att gissa att jag håller på att byta jobb. Jag har redan sagt upp mig och skrivit på nytt.

Idag lämnar jag Alingsås och min kund där för sista gången och det känns alltid lite vemodigt att lämna ett lite längre konsultuppdrag (över ett år) där man lärt känna nya människor och fått nya vänner. Som tur är finns ju idag alla möjliga digitala hjälpmedel för att kunna fortsätta hålla lite kontakt (LinkedIn, Facebook, Google+ m.fl) så det känns ju bra ändå.

Jag har jobbat som IT-konsult i 11 år nu på ett och samma ställe och kände att det var dags att göra något nytt. I mina uppdrag på flera stora företag under dessa år så har jag många gånger kliat mig i huvudet och funderat på varför man väljer att göra som man gör. Hade jag fria händer att bestämma skulle jag många gånger ha valt att göra annorlunda.

Så därför väljer jag nu att lämna konsultrollen och gå från att vara leverantör till att vara mer av en beställare. Jag tar anställning på ett inte helt okänt storföretag i Västerås med hopp om att få lära mig allt om vad internpolitik och långa krångliga beslutsvägar innebär. :-)

Mitt semesterkonto är fullt och jag har under åren sparat ihop lite extra dagar och därför kommer jag inleda min semester vid midsommar för att sedan börja min nya anställning 3:e veckan i augusti. Kommande vecka väntar några sista avrundningsaktiviteter i kunduppdrag och sedan är det avtackning på torsdag.

Om det kändes lite vemodigt att lämna kunden idag så är det ingenting jämfört med hur det kommer att kännas på torsdag, snyft! Jag började som anställd nr 5 och idag har jag ca 70 kollegor så det har hänt lite under dessa år man varit med. Att det dessutom är en riktigt bra arbetsgivare med en massa härliga kollegor gör ju inte saken lättare.

Detta till trots så väger ju mitt nya val tyngre och jag ser verkligen fram emot min nya utmaning. Det blir en utmaning som verkligen blir något helt annat än det jag gör idag, även om jag kan ta med mig och använda mycket av min tidigare erfarenhet.

Löpning? Nej, någon träning är det inte tal om än. Snuva och rossel i rören sätter stopp. Jag är enormt sugen på att få komma ut och springa! Börjar så smått påverkas av mitt träningsuppehåll - humörsvängningarna kommer nu...grrr... :-)

6 kommentarer:

  1. Lycka till på ditt nya jobb. ABB är nog bra :-). Det brukar vara bra fart på storföretag också så det blir nog riktigt kul :-). Vem vet, dom kanske har en stor löparförening :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lennart. Visst kommer det att bli bra - det brukar bli vad man gör det till. :-)

      Var tvungen att söka på ABB IF och löpning och hittade Västerås Halvmara som arrangeras av ABB IF. Varje onsdagkväll körs ju ABB-joggen i Rocklundaskogen också. Verkar lovande! :-)

      Radera
  2. Jag har missat att titta in här och gratulera dig efter maran så det gör jag nu istället - grattis till enn fin premiärmara!! Som plåster på såren finns du nu länkad från min blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Dubbel-tack, Staffan! :-)

      Som du antagligen läst så var det ju trots förutsättningarna en fantastisk upplevelse för mig.

      Alla tips jag fått, och då främst om att ta det lugnt i början, att få avsluta med sista milen som den snabbaste och komma in under 4 timmar - det känns fortfarande som en dröm. :-)

      Radera
  3. Spännande med ny utmaning! Och fantatsikt härligt med så lång sommar! Hade själv den lyxen = mängder av återstående föräldradagar. Det var hur gött som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser verkligen fram emot båda två! :-)

      Tror för övrigt att jag aldrig gått på semester så tidigt som vid midsommar.

      Radera