2012-06-06

Nästa steg ... och nationaldag

En lätt känsla av "jaha, det var det" (tomhet?) infinner sig så här efter SM. Den känslan är i och för sig inte jättestark och den slåss med en känsla av att vilja springa. Faktiskt hade jag spring i benen redan i måndags. Då gick jag ner i hotellets träningsrum och stod på crosstrainer en stund för att bearbeta träningsvärken i låren lite. Fotlederna är lite för slitna för att springa ännu.

Trots min förtjusning i att springa långt så spirar också en ganska stark vilja att få upp farten igen. Jag vill springa lite snabba milrundor nu. Allt fokus på långpass har gjort att jag känner mig långsam i benen.

Den 2 maj var senast jag sprang en lite snabbare milrunda ... snabb kanske är att ta i då det gick i 5-tempo den gången. Jag får nog backa till 17 april då jag sprang en mil på 46:49 vilket är mer av mitt miltempo. Det känns som en evighet sedan.

Fast jag vet ju att farten finns där i benen och att anledningen till att jag hållit igen är att jag inte velat överanstränga min hälsena inför SM.

Nästa stora huvudmål är Lidingöloppet. Innan dess så är det tänkt att jag ska springa Vasa Stafetten 18 augusti med mina kollegor. Upptäckte just att det krockar med Black River Run som jag hade tänkt att springa som träning inför LL. Jag sneglar fortfarande på Runrundan och tänkte då mest springa för att njuta av omgivningen (hoppa att det inte regnar och blåser då!!!) och göra det som en familjeutflykt. Grabbarna kan nog tänka sig springa Lilla Runrundan.

Mest av allt längtar jag nu efter lite solsken och värme, att få jogga runt i spåret i skogen och dra in lukten av skog och höra fåglarnas kvitter ... lägga in lite fartlekar och bara allmänt njuta av tillvaron. :-)


Nationaldagen till ära så hissar jag denna flagga på bloggen idag. Solen och värmen lyser med sin frånvaro och här står hushållssysslor på schemat, städning, röja garaget, klippa gräs (?) och mycket annat som är eftersatt. Tror att det kanske kan bli en lätt 5K jogg med hela familjen idag också.

Ha en skön dag!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Spring inte fort för nära in på maran. Mitt tips är att avvakta ca 3 veckor innan du springer intervaller igen. Det tar tid för kroppen att återhämta sig efter en mara.

    Efter maran förra året var det många som började träna för hårt för tidigt, och de drog på sig hälsporre och andra skador.

    Själv tog jag det så pass lugnt på maran så jag ser maran som ett långpass, och därav kanske jag inte behöver vila lika länge, men ta det lugnt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tacl, bra att du påminner och säger till! Det känns alldeles för bra i kroppen så risken är helt klart stor att jag kör på för hårt nu.

      Några riktigt intervaller har jag ju aldrig kört, men någon alldeles för snabb mil har det ju blivit. Igår blev det 5k i 6.10 så det får väl ändå klassas som försiktigt även om jag gjorde en del stegringar emellanåt. :-)

      Radera