2013-06-11

Mälarenergi Stadslopp (PB!)

Igår bestämde jag och hustrun oss för att vi skulle springa Stadsloppet här i Västerås. Det är bra att träna i att tävla och eftersom hon ska spring LL 15 km så kan det vara bra att få köra någon tävlig innan. Dessutom är ju ett tävlingsresultat en bra indikator på hur man ligger till formmässigt och en hjälp i hur man ska lägga upp träningen för den kommande perioden.

Jag hade lite lösa planer redan tidigare på att springa Stadsloppet, men anmälde mig inte då jag inte visste om jag skulle vara i form efter Stockholm Marathon. Så nu i eftermiddags var jag ner till startområdet och efteranmälde oss båda. Starten ligger 5 minuters promenad från jobbet så det blev en snabb visit fram och åter. :-)

Start 18.45 för 10 km loppet. Full fart med orkester, speakers och Friskis & Svettis som stod för uppvärmningen.

Båda två taggade och redo!
En riktigt härlig kväll med 20 grader, lätt vind på gränsen till obefintlig och strålande sol.

Jag ställde mig ganska långt fram i startfältet och fick som vanligt jobba hårt på att hålla igen på tempot. Gick ut en bra bit under 4 min/km, men lyckades hålla tillbaka och klockade första kilometern på 4:14. Så där rullade det på med 4:17 på de två efterföljande kilometerna. Sedan vid 4 km kommer en ganska rejäl uppförsbacke och det sänkte tempot på den sträckan till 4:31.

Men har man sprungit uppför så får man springa utför! Kilometer 5 klockade jag på 4:06 och sedan var det bara att bita ihop och trampa sig igenom de sista 5 km - 4:17, 4:12, 4:21, 4:14 och sista spurten 4:03.

Nu är kanske inte tempot 100% korrekt då min klocka visade 9,89 km sprunget och banan är kontrollmätt till 10 km. Men sluttiden då? Jo, den officiella bruttotiden blev 42:13 och skiljer sig inte mycket från min egen klocka på 42:10.

Riktigt skönt att få prestera ett personbästa så där en solig och fin tisdagskväll. Men jag tog ut mig rejält och var tvungen att lägga mig ner på marken efter målgången och försöka syresätta kroppen och andas kontrollerat. Magen var extremt nära att vända ut och in - en känsla jag inte fått uppleva tidigare efter tävling.

Faktum är att kvällens lycka blev dubbel - hustrun slog till med personbästa hon också med tiden 55:52!

Som vanligt här på hemmaplan så vann Anders Österlund med tiden 31:52.

8 kommentarer:

  1. Oj, en rejäl putsning, snyggt och grattis!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är verkligen en rejäl sänkning. Undra hur länge man kan fortsätta sänka på det sättet! :-)

      Radera
  2. Extra imponerande så snart efter maran, grattis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det kändes ju fantastiskt bra. Höll jag kanske igen på maran? :-)

      Radera
  3. Wow! 42:13! Grattis! Vilken utveckling du har haft. Vore kul att läsa lite om din resa och om nu och då. Hur såg du på tillvaron? Livet? Har det förändrats? Skillnad i bemötande från andra människor, etc, etc. Kanske inte är någon skillnad alls, men ändå.

    Kul också att du blev så där trött. Då gav du verkligen allt!

    Btw. I helgen såg jag Mårten Klingberg gå i mål på Österåkersmilen och jag har aldrig sett någon så utpumpad. Jag trodde han skulle svimma.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det går verkligen undan. Hinner inte riktigt smälta de senaste framstegen.

      Det är nog hög tid att jag skriver en fortsättning på "min resa". :-)

      Det var ju lite rolig läsning om Österåkermilen (http://www.runnersworld.se/blogs/klingberg/osterakersmilen.htm) - förstår om han var lite trött efteråt. :-)

      Radera
  4. Mycket bra jobbat!

    Har läst lite smått i din blogg, du har verkligen gjort en imponerande resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och välkommen till bloggen! :-)

      Radera