2013-06-22

Frånvaro

Tystnad och vila. Inget bloggande och inget springande. Det blev ont om tid veckan som gick. Prioriteringen av tid gick till annat som behövde göras.

Sex dagar utan löpning. Det ger nästan lite panik-känsla i kroppen när jag tänker på det samtidigt som jag vet att jag faktiskt skulle ha kunnat hitta tid att springa om jag verkligen velat. Så varför gjorde jag inte det då?

Efter Stadsloppet och mitt personbästa i förra veckan så sprang jag ett par lätta pass och efter det sista förra fredagen så fick jag en bestämd tanke att jag behövde vila. Det var något med känslan i benen, hälsenan osv som jag valde att tolka som att kroppen ville vila. Med Stockholm marathon och en snabb miltävling tätt inpå så är nog inte en längre vila fel.

När jag så sprang på midsommarafton så kändes det fantastiskt skönt. Midsommar firades i år i svärmors stuga utanför Svärdsjö i Dalarna. Jag fick sällskap med tre damer (bl a min hustru) i en stilla jogg i  fantastiskt väder och vacker omgivning. Mina ben var så där härligt spring-glada som de oftast är när de får komma ut och röra på sig efter en tids uppehåll. Jag valde att göra lite rusningar och lämnade sällskapet ett par gånger för sedan vända tillbaka och sluta upp igen. Fick på så sätt känna på lite max-tempo också. Valde även att köra några snabba intervaller i backen vid stugan.

Direkt efter löpturen så blev det bad och tvätt i sjön. Ställde i ordning sill-lunch och sedan bar det av till Sundborn där vi fikade jordgubbstårta i parken vid Carl Larsson gården. Damerna lyxade till det med bubbel och jag som chaufför fick nöja mig med kaffe. :)

Majstånden kom på plats, men ett av "stagen" till lövkransen lossnade.
Efter att ha njutit av musiken och fikat i parken så var det så dags att följa tåget med lövkransar till majstången. Vi såg majstången komma på plats, men vi stannade inte kvar och dansade. Barnen har blivit för stora för att tycka att det är roligt. :-)

Nu ska jag försöka få igång veckorutinen med träning igen och börja förbereda mig inför Lidingöloppet.

2 kommentarer:

  1. Midsommarfirande får mig definitivt unna sig när man löper som en tok! (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, hoppas jag inte unnat mig för mycket vila bara! :-)

      Radera