2012-07-28

Kortare, oftare

Är hemma igen efter att ha spenderat några dagar i svärmors sommarstuga i Dalarna. Det blir riktigt dåligt med tid framför datorn denna semester och det känns samtidigt riktigt skön. Jag jobbar ju med datorer till vardags och har haft det som mitt enda fritidsintresse sedan tonåren. Lite vila från datorn gör mig bara gott. :-)

Passerade just 130 olästa blogginlägg i min läslista.... ouch.

I mitt förra inlägg skrev jag om problemen med högerfoten som varat i snart en månad. Det känns nu bättre i foten - jag tror att jag kanske helt fått bukt med problemet.

Jag har provat alla möjliga varianter för att få ordning på foten. Styrketräning, stretch, olika löpsteg, vila osv. Vändningen kom när jag sprang 1,2 km i de nya barfotaskorna. Det var lite av en chansning då jag tänkte att det tar hårt på fötterna. Märkligt nog var jag helt bra i foten dagen efter. Kände mig också mjukare i mina vader.

En ny tanke dök också upp i huvudet. Tänk om det är inläggen som jag köpte som ställde till det? Inläggen köptes och anpassades för båda fötterna främst för att avhjälpa problemet med vänster hälsena. En liten korrigering gjordes även för högerfoten trots att jag inte hade några besvär med foten. Konstigt dock om besvären skulle komma först nu då jag tränat inför och sprungit Stockholm Marathon med dessa inlägg. Hmm....

Nu har jag valt att ta ut inlägget för högerskon och köra med originalsulan. Det har fungerat bra hittills. Mina pass nu präglas av principen oftare och kortare. Jag har sprungit varje dag sedan den korta barfotarundan och har inte haft några besvär alls med högerfoten.

Igår sprang jag en snabbare runda på drygt 5 km och fick äntligen känna den där harmonin man söker, glädjen, känslan av lätthet ... slippa känna gnället från benen, lederna och fötterna.

Kortare och oftare betyder kontinuitet och lite mindre volym. Mindre slitage och därmed mindre behov av tid för återhämtning och samtidigt aktivering av kroppen. Tror att detta är ett bra sätt.

Jag varvar nu riktigt korta pass (1-3 km) i barfotaskorna med lite längre kortpass (5-7 km) i mina Kinvara. Tror detta är en bra ansats.

Idag planerar jag dock att springa milen i lugnt tempo tillsammans med hustrun för att se hur foten svarar på lite längre sträcka. Det börjar ju bli dags att börja få in lite mer av långpass inför Lidingöloppet. Jag ska i alla fall se till att öka på längden på passen och veckovolym successivt nu, inte för mycket för snabbt.

3 kommentarer:

  1. Härligt att höra att foten är bättre!
    Är själv lite skeptisk till inlägg. Skaffade också såna för två år sedan när mina hälsenor krånglade som värst. Men jag tyckte bara att jag fick ett underligt löpsteg med inläggen. Och inte blev hälsenorna bättre heller.

    SvaraRadera
  2. Samma sak för mig. Tagit bort ilägget i den sko där jag fått problem med hälsenan. Efter det har det bara blivit bättre. Ilägg är för rehabilitering under kortare tid. Sedan ska de bort. Det är i alla fall min erfarenhet.

    SvaraRadera
  3. Mathias, jag håller förstås med dig. För mig verkar det ha hjälp i rehabiliteringen. Vet ju å andra sidan inte hur det skulle ha gått om jag kört utan.

    Bureborn, vet inte hur jag missat din kommentar (semesterkaos?). Trist att det inte hjälpte dig. Jag har inte känt att löpsteget blivit märkligt - har ju ingen vidare koll på något i min löpning tror jag. Men det känns väldigt bra nu när jag kör helt utan extra sulor och inlägg i alla fall. :-)

    SvaraRadera