2012-07-23

Tibialis Posterior

Jag är rätt säker på att det är Tibialis Posterior som bråkar i min högerfot. Det stämmer rätt bra överens med var smärtan sitter, när de uppkommer och det faktum att jag har en viss tendens till överpronation.

Bild lånad från wikipedia.org
 
Tillsammans med mitt växande intresse för löpning och träning så har också intresset för kroppen och anatomin ökat. Det är bra om man förstår vad i kroppen som blir överansträngt vid träning. När man väl hittat rätt så brukar det finnas massor av information på internet om hur man bör rehabilitera och stärka upp den berörda senan eller muskeln (Oftast är det ju dessa som är slitna!).

Just nu är jag emellertid lite villrådig. Jag har köpt mig ett gummiband så att jag kan stå och träna muskulaturen i fotleden och underbenet excentriskt.  Jag har vilat mycket och jag har provat att springa med olika löpsteg (framfot-, mellanfot- och hälisättning). Jag har bara hittat en övning (nr 11) för Tibialis Posterior. Kom gärna med förslag på flera om ni har några!

För inget hjälper än så länge även om den sista tidens vila har gjort skillnad (Oväntat!?). Jag har lagt in 3-dagars vila mellan passen senaste tiden och igår när jag sprang så hade jag inga känningar förrän efter 4 km löpning. Det är inte en sådan ömhet att det hindrar mig från att springa, men det är uppenbart att något är fel då ömheten/känningarna sitter kvar i foten dagen efter.

Mina misstankar riktas nu mot mina löparskor. Jag springer nästan alltid i samma skor. Jag fastnade för Saucony Kinvara och är inne på mitt andra par nu. Det första paret slutade jag använda efter 38 mil och de jag har nu har gått 33 mil. Tror att det är läge att skaffa ett par nya skor - antingen ett par nya Saucony Kinvara eller också ett par med lite mer stöd och dämpning som variation.

Jag tycker inte att dessa skor på något sätt borde vara slut, men samtidigt kanske dämpning tagit stryk just på högerfoten där jag behöver extra stöd för min lätta överpronation? Samtidigt så är skorna relativt jämt slitna och jag springer ju mest framfot och där är ju inte mycket dämpning ändå.

En annan tanke jag har är att jag fått förändrad muskulatur och ändrat löpsteg och att detta bara är en övergångsåkomma tills jag stärkt upp kroppen där det behövs. Jag har ju inte sprungit mer än ett och ett halvt år och jag har stor respekt för de långtidsförändringar som kroppen går igenom när man börjar träna för första gången. Inbillar mig att min kropp kommer att genomgå förändringar i allt från ligament och bestomme till muskler och senor över flera år.

Försöker att inte haka upp mig på detta för mycket, men tankarna på mitt 2h 30 min mål på Lidingöloppet känns lite avlägset då jag tempomässigt är kvar på mitt Stockholm Marathon tempo.

Här på bloggen har varit tyst igen och jag ligger återigen långt efter i bloggläsandet. Kan bara konstatera att det blir så på den här semestern. :-)

6 kommentarer:

  1. Du. På vilket sätt gör det ont? Drar det under foten när du springer? Eller krånglar det i fästet mot vadbenet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör inte direkt ont, utan handlar mer om ett lätt diffust ömmande. Klämmer jag bakom knölen på insidan och upp längs skenbenet så är jag lite öm där.

      Tänkte först att det var bakre benhinneinflammation (vilket det förstås också kan vara). Men främst känns det när jag vinklar upp foten med undersidan mot den andra foten/benet. Typiskt den rörelse jag gör mest utpräglat vid framfotalöpning. Vid denna rörelse finns det där diffusa ömmandet i en "punkt" precis under knölen på insidan.

      Jag känner ju också att vadmuskeln längre upp längs tibialis posterior är lite kort och och hård vilket säkerligen påverkar. (Är lika kort i båda vaderna just nu) :-)

      Radera
  2. Har nogon tittat på din skada? Jag Tror att det kan vara värt det för just fötter och leder är väldigt svåra att "egendiagnostisera" :-).

    Ha en fortsatt trevlig semester!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ingen har tittat på det ännu. Jag har en tid bokad den 7:e augusti för att kolla upp detta samt vader och rygg. Det är ju lite svårt i semestertider att hitta någon som kan hjälpa ... även om du lyckade bra då! :-)

      Eftersom jag håller mig lugn och detta inte är någon tilltagande ömhet som övergår i smärta så tror jag inte att jag förvärrar detta på något sätt. I väntan på att få hjälp så laborerar jag vidare lite försiktigt och utvärderar resultaten.

      Även om det känns lite avigt/fel så tänkte jag som nästa steg prova att försiktigt springa en kortare sträcka (ca 1 km) i mina barfota skor och se om det snabbt förvärrar ömmandet eller om jag kan stärka upp foten på det sättet med korta turer.

      Radera
  3. Ja, och igår besökte jag en annan naprapat..... Jag känner honom i lite andra sammanhang också så det kanske var lite speciellt.... Ett tips är att hålla sig vän med en naprapat :-).

    SvaraRadera
  4. hej!
    Har samma som dig, hur fick du bort det? Övningar? Vore kanon med lite info!
    Antingen här eller på christian.orum@live.se

    Tack som tusan om du tar dig tid!!

    /Christian

    SvaraRadera