2013-02-11

Fjällen

Just nu befinner jag mig i Funäsdalen på skidsemester med familjen. Vi reser med en annan familj och delar stuga. Viktigt att det funkar bra med familjen man reser med då man lever så nära inpå varandra - man vill ju gärna kunna slappna av och vara sig själv utan att irritera medresenärerna. Själv kan jag ju alltid fara ut och springa om jag börjar känna mig instängd och behöver lite egentid. :-)

Funäsdalen, första dagen

Faktum är att jag hunnit springa två gånger (inte för att jag behövde komma undan, bara viljan att komma ut). Passade på att springa en sväng direkt när vi kom fram efter den långa bilfärden. Idag kom jag också ut på en runda - känner att jag måste komma igång med lite löprutin.

Det har blivit lite kortare 5 km rundor nu - å andra sidan kan jag konstatera att det tar rätt bra. Hemmavid så är höjdstigningen på 5 km ca 25 meter. Här är höjdstigningen 130 m på 5 km. Det känns i benen och efter två dagars utförsåkning så var låren lite möra under eftermiddagens löprunda.

Tänndalen idag.
Besöket här i Funäsdalen är det första och vi inledde med utförsåkning här igår. Inte några dåliga backar alls, men  inte exceptionellt på något vis heller. Dagens besök i Tänndalen var däremot riktigt bra! Hit kommer vi att åka flera gånger under veckan. Ramundberget väntar fortfarande på vårt besök - kanske ska plocka fram den tjocka plånboken och testa lite Heli-Skiing?! :-)


Fika är ju alltid gott - killen till höger ser lite trött ut med all rätt, feber nu.
Vädret är bra även om det kanske ser lite bistert ut på bilderna. 8-10 minus och svag vind 1-3 m/s max. Det har snöat lite lätt och imorgon kanske det ska bjudas lite spridda solstrålar.

Får de hur det blir de närmaste dagarna blir med förkylningar. Äldsta sonen ligger i sängen nu med feber, 39 grader. :-(

2 kommentarer:

  1. Åh nej, krya på den lilla stackaren! Inte roligt att ligga hemma i stugan när amn vet att alla andra roar sig i backarna.
    Visst är det härligt att springa i fjällen! Och så blir man lite avis när man inser att det finns folk faktiskt bor där året runt, och som alltid får kvalitetsträning. På varje pass. Som mälardaling måste man ju aktivt leta upp backar om det ska bli nåt bett i låren. I fjällvärden sticker man bara näsan utanför dörren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessvärre är båda grabbarna utslagna nu, så vi turas om lite att åka. :-(

      Visst finns det många kvaliteter i att bo så här, inte bara med avseende på träningen. Hemmavid har jag hittat en backe som jag ska testspringa, ska skriva ett inlägg om den backen senare tror jag. :-)

      Radera