2012-04-11

Två korta

Lyssnade noga på kommentarerna från Lennart om att vila noga efter förra passet. Jag vill verkligen inte överila mig nu och dra på mig en ny överansträngning. Har ägnar mig åt stretch främst av baksida ben och excentrisk träning. Just nu plågar jag hälsena och vaden med tåhäv där jag har en ryggsäck med tre dunkar vatten i ... nästan 15 kg ... det känns.

Det blev två korta rundor idag sammanlagt drygt 6 km. En lugnare runda tillsammans med sonen och sedan en snabbare för att springa av mig lite. På den snabbare rundan inledde jag första kilometern på precis under 4 minuter. Kändes skönt att få pressa kroppen lite, när jag ändå var uppvärmd. Kanske är det just sådant som är att riskera att överanstränga kroppen?

Vore i alla fall så skönt om det fortsatte kännas bra i kroppen. Min plan och förhoppning är att få komma iväg på ett lite längre och lugnare pass i helgen. Jag hoppas att jag inte tar mig vatten över huvudet om jag siktar på 18-22 km i 5.30-5.40 tempo. Det får gärna gå långsammare förstås, men jag brukar ha svårt för det.

2 kommentarer:

  1. Oj då! Sub 4-fart är inte illa. Angående överanstränging så verkar det som att det gick bra. Bra att du bara sprang så fort 1 km :-).

    Lycka till på långpasset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite självreglerande, jag klarar helt enkelt inte av att springa så fort längre än så. :-)

      Radera