2012-04-18

Räknas det som intervaller?

Jag har suttit ett par dagar och skissat på någon form av träningsupplägg för de sista veckorna inför Stockholm Marathon. Egentligen vet jag inte varför jag gör det för jag håller mig ju ändå aldrig till mina träningsplaner.

Hur som helst fick jag häromdagen upp ett träningsprogram enligt first-metoden. Vet inte riktigt vad metoden som sådan har för tänk, men den är avsedd för de som springer maraton för första gången. Jag tyckte schemat såg ut som de flesta andra - tisdag intervaller, torsdag tröskelträning och lördag långpass.

Vad som gjorde att jag fastnade lite var att man hade lagt upp exempel på vilket tempo man skulle träna i med utgångspunkt i sin bästa tid på milen. Så jag satte mig och började räkna baklänges i träningsprogrammet för att se var jag just nu befinner mig och hur jag borde träna de kommande veckorna. Jag gjorde en uppställning baserat på miltiderna 45, 48, 50 och 51.30 minuter.

Miltiden 48 minuter ger ett tänkt maratontempo på 5:16 om jag räknat om allt rätt, det känns lite för tufft för mig. 50 minuter å andra sidan ger 5.28 och känns kanske på gränsen till lite för långsamt. Jag orkar inte riktigt sätta mig och räkna om för 49 minuter utan tänker att jag tränar med 48 minuter som mål då tempotider i det träningsupplägget känns hanterbara.

Så för tisdagen stod intervaller på schemat:

10-20 min uppvärmning
Intervaller 1,2,1,1 km @ 4.20, 400 m joggvila
10 minuter nedjogg

Hmm... jag springer ju aldrig intervaller tänkte jag. Just det, men vad gör det? Jag gör ju ändå aldrig som jag planerat. Det får bli en snabb mil istället!

Sagt och gjort så sprang jag milen igår på asfalt och det var ett tag sedan jag gjorde det, 16 februari närmare bestämt. Då sprang jag 10,1 km på 45.28 och därefter gav min hälsena upp. Det har alltså tagit 9 veckor att komma tillbaka hit, även om jag känner att det ännu inte är helt bra i hälsenan.

Gårdagens mil gick också snabbt 46.49 och då hade jag ändå 2 km med lugnare tempo mitt i för att benen krånglade lite - tror jag blev lite trött och slarvade med löpsteget. Så hela passet blev lite av två intervaller, med första 4 km i 4.26 min/km i snitt och de avslutande 4 km i 4.35 min/km. Det var tungt på slutet, vilket pulsdatat bekräftar... sista kilometern hade jag en snittpuls på 186 och ett max på 191.

Frågan är ju då om detta kan räknas som ett intervallpass, höll jag kanske planen lite grann trots allt?  :-)

Annars är det mycket annat att stå i just nu med jobb och så. Jag ligger grymt långt efter i bloggläsandet, får försöka ta igen det till helgen eller så. Ons-tors är jag på resande fot igen och har ingen träningsmöjlighet förrän på fredag - så det blir vila hur mycket jag än skulle vilja springa, lika bra är väl det.

Tröskelpasset (15 km @ 5.10) på torsdag då? Äsch, där sprack ju träningsschemat ändå....

0 kommentarer:

Skicka en kommentar