2012-03-02

Strålande dag

Hur fint väder är det inte idag då? Här i Västerås skiner solen, lite väl blåsigt kanske. Stod ute och bytte lampan för halvljuset i bilen (hur krångligt ska det behöva vara?) och det var inte helt njutbart. Men det är vackert och ger sådan energi inombords bara att se ... och detta med is och snöfria cykelbanor. :-)

Det är sportlov här, så jag har tagit ledig idag för att vara lite med barnen. Äldsta sonen spelar bandycup i Örebro i helgen, så vi ska till Örebro senare i eftermiddag för första matchen. Känns lite långt att åka 20 mil fram och tillbaka en fredagkväll för 20 minuters match, men det får man ta.

Ingen sovmorgon blev det heller, lämnade av hustrun på jobbet och åkte själv vidare till kontoret för att få behandling av massören som kommer dit 1 gång varje månad, hade skrivit in mig på första tiden - kl 8.

Utöver käkar och nacke så masserades underbenen igen och vi satte dit ny kinesiotejp för att hjälpa till att sträcka ut hälsenan. Märker tydlig skillnad i ömhet utan tejpen - till fördel för tejpen alltså.

Fick veta att en kort hälsena lätt kan ge irritation i benhinnorna i skenbenet då foten dras/vinklas nedåt när hälsenan liksom drar bak. Så ett begynnande problem med hälsenan kan mycket väl yttra sig i att benhinnorna först blir irriterade. Det var också de första känningarna jag fick när jag tog upp träningen igen i januari efter sjukuppehållet. I fortsättningen blir det intensifierad excentrisk träning och stretch av vaden och hälsenan vid ömhet i benhinnorna.

Börjar kännas riktigt skapligt i hälsenan annars och massören tyckte nog att jag kunde börja jogga lätt en kortare sträcka och känna efter hur de känns. Så länge smärtan ligger på 1 på en skala till 10 så skulle det nog inte vara några problem - men det var ju helt upp till mig att höra efter vad kroppen säger.

Jag tar det nog varligt en tid till känner jag. När jag testar att ta lite lätta löpsteg genom huset och kommer upp på framfoten och trycker till på insidan av framfoten så känns det inte helt bra/rätt i hälsenan. Ska ställa mig på crosstrainern istället och fortsätta med tåhäv.

Vackert väder, ledig dag och läkande hälsena - strålande dag helt enkelt.

Ha en skön fredag alla ni där ute!

2 kommentarer:

  1. När jag skulle komma igång med löpningen igen efter hälseneskadan fick jag order av naprapaten att trappa upp löpningen enligt följande schema: spring en minut. Om det dagen efter inte blivit sämre, spring två minuter. Om det dagen efter inte blivit sämre, spring fyra minuter. Osv osv. Dubblad löptid om det kändes bra, om läget blev sämre fick jag fortsätta att harva på fyra minuter. När man kommit upp i tio minuter dubblar man inte tiden, utan lägger på sisådär fem minuter istället.
    Funkade faktiskt bra! Även om det kändes liiite fånigt att ge sig ut och springa en minut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis hur fånigt det måste ha känts att bara springa i en minut. Undra om ett varv runt kvarteret här hemma är för långt? :-)

      Det låter i alla fall som ett vettigt och försiktigt sätt att komma igång igen. De där korta turerna i början kanske kan bakas in med lite inledande och avslutande träning på crosstrainer så att man känner att man rört lite på sig.

      Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

      Radera