2012-03-26

Friande dom, godkänd i besiktningen

Efter mitt besök hos naprapaten känns det mycket bättre. Jag fick en friande dom med avseende på gårdagens längre pass. Allt ser bra ut i kroppen, bara att fortsätta med excentrisk träning och jogga så länge det inte smärtar för mycket i hälsenan. Godkänt i besiktningen med andra ord ... ja, med anmärkning om "skadat bromsrör" förstås. Märkligt nog ingen tvåa... återbesiktning inte nödvändigt.

Det var väl ungefär som jag trodde i och för sig. Jag fick dock order om att öka den excentriska träningen progressivt nu med mera vikt, om jag ska kunna fixa Stockholm Marathon alltså. Bara att sätta barnen på axlarna och göra tvåhäv! :-)

Fylla en vattendunk, stoppa i ryggan, och fara ut och promenera raskt i skogen var också ett hett tips. Allt som kan stärka upp foten, hälsenan och vaden utan att överbelasta är ok. Just detta att överbelasta verkar vara förbehållet snabb framfotalöpning. Är det verkligen så mycket tuffare för hälsenan med dessa fotnedslag?

Jag fick förstås springa snabbt på framfoten också så länge det inte smärtar - det vill säga att smärtan ska inte överstiga 2-3 på den kända 10-gradiga skalan. Nu tror jag förvisso att jag ska fokusera på att träna ett mjukt och ekonomiskt häl-löpsteg istället för det verkar ju ändå vara det som nästan alla maratonlöpare faller tillbaka på förr eller senare. Så varför fokusera alls på att springa fort och komma upp på framfot med löpsteg för att göra snabba miltider alls nu?

Även om jag sätter i hälen mera i fotnedslagen så kan jag springa i ganska skapligt tempo. Ökar jag tempo kommer jag oundvikligen upp mera på framfoten, så är det väl för alla eller?

Gårdagens lugna lunka-gå-lunka pass har gett lite lätt träningsvärk idag vilket är skönt - då gjorde det nytta! Känner att jag skulle kunna klämma in ett par sådana pass i veckan utan att slita ut mig.

Ska försöka lägga upp något träningsschema nu med intensifierad excentrisk träning och även mera bålstyrka. Löpningsmässigt blir det flera lååångsamma jogging-långpass (18-30 km) varvat med några enstaka korta snabbpass 3-6 km för att testa hälsenan och känna på pulsen lite. Konditionsträning ska jag försöka hålla till crosstrainern tillsvidare för att inte överanstränga hälsenan.

Tror att ett upplägg åt det hållet den närmsta tiden ska göra nytta inför maran utan att överanstränga hälsenan.

Några synpunkter och tankar kring det?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar