2012-03-25

Olydig igen, men nöjd

Jaha, vad ska jag säga till mitt försvar?
Räcker det med "jag är normalsvenskt dumdristig"?

Det har i alla fall känts relativt bra i hälsenan de senaste dagarna och de två korta rundorna på 3,2 km har inte straffats sig. Planen för idag var att ta en riktigt långpromenad på 3 timmar för att på något sätt träna uthållighet inför Stockholm Marathon.

Men eftersom min kära hustru hade tänkt komma ut och springa milen idag så blev det lite annorlunda. Vi pratade ihop oss om att göra sällskap enligt principen lunka-gå-lunka i stället, det är inte så ofta vi gör sällskap nuförtiden då jag oftast har ett mycket högre tempo. Men idag hade ingen av oss några prestationskrav och att stilla lunka fram tillsammans i den strålande solen var bara trevligt och njutbart.


Ja, även om hon kanske ser lite ansträngd ut här så var även hon riktigt nöjd som synes nedan. Och nöjd ska hon vara för hon flyttade sina gränser både mentalt och fysiskt idag då hon tidigare inte sprungit längre än en timme och en mil.

Hmm.. var sitter knappen...
...någonstans på skärmen på baksidan... där!
... jäkla "smartphones"

Trots den varma sköna solen så var nordanvinden stundtals riktigt kylande, särskilt på de öppna fälten. Buffen på huvudet satt inte i vägen och inte heller jackan, det är ju alltid lättare att knäppa upp och ventilera än att försöka ta på sig något man lämnat hemma.


Ja, det finns inga fel alls i detta pass egentligen ... om det inte vore för den där hälsenan. Det är säkert helt fel att ge sig ut på ett så långt pass så tidigt i rehaben. Facit får jag troligen imorgon lagom tills jag ska träffa naprapaten... han får väl stå för rättning och uppläxningen. :-)

För denna runda så tog jag fram skorna med mycket dämpning och uppbyggnad i hälen och lade in ett par inlägg också. Detta ihop med det lugna tempot hoppas jag ändå ska blidka hälsenan. 

För att stilla siffer-addicts så blev det alltså 18 km på lugna 2 timmar och 11 minuter, ett snitt tempo på 7:15.

Nu måste jag ut i trädgården och göra lite nytta också. Dessutom är det dags att ställa upp studsmattan igen och gungställningen ska plockas bort, den har gjort sitt nu. Förra året avvecklade vi sandlådan.

5 kommentarer:

  1. Kul att springa tillsammans :-). Kul med bilderna också! Hoppas att det gick så lugn idag så att hälsenan inte blev värre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt roligt att få göra sällskap faktiskt. Hälsenan känns märkligt nog helt bra just nu, bättre än i morse. Bara att vänta och se nu. :-)

      Radera
  2. Intressant och annorlunda långpass!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,lite svårt att säga om det är att jogga eller promenera - en hårfin gräns. Ett lång-lunkar-pass helt enkelt? :-)

      Läste Szalkais artikel om maratonträning för 100 år sedan och intalar mig att denna typ av träning ändå gör nytta.

      Radera
  3. Jag tror att den lågintensiva träningen gör nytta. Jag tar ofta långa promenader. Jag tror att det är bra för återhämtningen, ligament, leder, senor, etc, etc....

    SvaraRadera