2013-03-17

Ändrade planer

Jag hade planerat att springa långpass idag - en runda på drygt 21 km som jag sprang 6:e december. Tänkte att jag skulle repetera det passet. Men det tänkte tydligen inte min kropp.

Anade lite oråd innan jag gav mig iväg idag. Stretchade lite lätt och när jag stretchade vaden så kändes det inte helt bra i vänster vad. Har en rejäl knut på insidan av vaden. Jag tänkte dock att det kanske lossnar när jag blivit varm och kommit igång.

Jag kom dock inte så långt idag, vid två kilometer så började benhinnorna på vänsterben säga ifrån. Det var samma känsla jag hade förra våren i april när jag ökade på volymen efter rehab av hälsenan. Då hade jag inget större utrymme för vila inför Stockholm Marathon, men det har jag nu.

Tog det säkra före det osäkra och lommade hem i lugnt tempo. Även om det släppte i benhinnorna så känner jag att den snabba milen häromdagen sitter i och det är bäst att ge kroppen den vila den behöver. Det finns ju ingen anledning att dra på sig någon överansträningsskada i onödan. Det blev drygt 5 km i lugnt tempo och efterföljande excentriska tåhäv.

Ska  boka in en tid och få hjälp med att räta ut lite leder och mjuka upp musklerna. Det var en tid sedan jag var iväg.

Det blev alltså en kort men skön runda i ett fantastiskt väder idag - solsken och sparsam vind. Jag lade underställströjan och vintertightsen åt sidan och tog istället på de långa "vår/höst" tightsen - inte alls kallt med dessa.

Nu stundar lite kalas här istället - äldsta sonen fyller 12 år imorgon så det kommer lite gäster under eftermiddagen och även imorgon kväll.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar