2013-01-13

Solenergi

Jag kan inte riktigt minnas när jag sprang i solsken senast. Det är i alla fall alldeles fantastiskt skönt att få lunka runt och le mot solen. Nu kanske inte "lunka" är rätt ord för dagens långpass blev lite snabbare än jag hade planerat. Det blev nästan 16 km i 5.05 min/km.

Kroppen var med mig idag. Vänster knä och hälsena gjorde inget väsen av sig denna gång och halsen känns riktigt skaplig. Var lite orolig när jag gav mig av då jag haft/har någon elak låsning i vänster skuldra - jag tror jag är lite vriden/roterad i höften/bäckenet. Ägnade ganska mycket tid åt att stretcha innan jag gav mig iväg - det kanske hjälpte?!

Valet av sträcka var helt oplanerat idag och jag hamnade längs med Svartån i Västerås. Det var riktigt soligt och fint vid Västerås GK och Hovdestalunds kyrkogård. Men sedan en bit in bland kolonistugorna hamnade jag i skugga. Det var först då jag kom på att jag skulle ta lite kort. :-)

In i skuggan
Sedan var det bara att fortsätta i "mörker" längs Svartån en bit.

Skugga i dalen längs svartån
Några fler kort blev det inte - när jag vände hemåt så fick jag solen i ryggen samt lite vind i sidan och mot mig. Säkrast att hålla igång då så man behåller värmen.

Konstigt det där med hur man klär sig. Fast det var så svinigt kallt när jag gav mig iväg så blev jag nästan för varm under löpningen ändå och sedan lite småkyld mot slutet då jag blivit blöt av svett. Hade jag haft mindre kläder från början så hade jag ju nästan gått bort av kyla i starten. Knepigt, försökte även ventilera en del undertiden.

Inledde dagen på ABB Arena 7.30 i morse. Yngsta grabben hade bandyträning 2 timmar där de bjudit in ett annat lag för lite träningsmatcher. Äldsta grabben åkte till Stockholm och spelar bandymatcher där hela dagen.


Nu blir det mest att slappa resten av dagen tror jag. Har just inga speciella planer alls...vika kläder kanske.... jippii!



0 kommentarer:

Skicka en kommentar