2013-01-23

Löpband och firande

Som vanligt springer tiden på. Igår morse tog jag mig till gymmet på hotellet och sprang på löpband.

Det var premiär och en riktig övning för mig. Kändes riktigt skumt och riktigt tråkigt. Det finns säkert flera bra aspekter med träning på löpband, men jag tror inte att det är något jag kommer fastna för.

Mitt pass blev lite laborerande med hastigheter och genomsnittstempot blev ganska dåligt. Satte bandet på 2,5% lutning och började lugnt. Efter en stund höjde jag till 5 min/km och sedan till 4.20 ett tag. Efter 4 km så började jag känna antydan till skavsår. :-)

Man ska inte bara sätta igång och springa i "barfota"-skor efter ett långt uppehåll. Uppenbarligen behöver fötterna härdas lite igen. Tror att jag kanske drog åt snörena lite för lite också. Sista kilometern kändes lite sisådär med tanke på begynnande skavsår men jag kunde ju inte sluta innan jag sprungit 5 km.

Soluppgång i Mumbai
I morse tog jag detta kort genom hotellfönstret, lite fukt i luften. Jag har födelsedag idag och blev faktiskt firad av mitt team hos leverantören som jag besöker. De hade ordnat med tårta och grattiskort. Det blev så där härligt genant när de började sjunga. Riktigt roligt! Firade med en middag på hotellet ihop med kollegan ikväll också och nu lite bloggande. :-)

En riktigt bra dag helt enkelt.

2 kommentarer:

  1. 2,5% är ju ganska häftig lutning, det brukar påstås att en lutning på 1% "simulerar utelöpning" för att kompensera för frånvaron av luftmotstånd på bandet (du rör dig ju inte framåt på bandet, jämfört med ute).

    Själv tycker jag mitt löpsteg blir sämre på löpband och tekniken sämre och att en given fart ofta upplevs som jobbigare på band än ute, därför brukar jag vara snäll mot mig själv och "bara" använda mig av 0.5% lutning på band.

    Tråkigt är det, absolut och variera farten är nästan ett måste men likväl tycker jag löpbandet är ett bra komplement vintertid. När det är så här kallt pallar jag inte att köra intervaller utomhus med alla lager kläder och varierande fäste utan det blir mest distans ute och då är löpbandet ett bra alternativ för att ändå behålla kvalitén i träningen!

    Jag körde t ex ett kort backpass igår som bara tog en dryg halvtimma, skrev om det på bloggen imorse...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har man att lära märker jag, läste just ditt inlägg! Hade ju ingen aning om vilka inställningarna jag borde göra, men visst var det lite tunglöpt. Tänkte mest att det var tidsomställning och matintaget som satte sina spår.

      Det där att springa backintervall på löpband genom att reglera lutningen är ju ett sätt variera tillvaron. Något måste man ju göra om man ska springa på löpband. :-)

      Radera