2012-05-01

Vätskebalans

I förrgår efter mitt långpass på 30 km var jag rejält uttorkad när jag kom hem. Jag sprang de där 3 timmarna utan extra energi och helt utan vatten. Man klarar sig bra mycket bättre utan vätska än man kanske kan tro, men just där vid 3 mil/3 timmar känns det som att gränsen går för mig.

Vägning före och efter visade att jag tappat 3 kg och det var väl uteslutande vätska. Kan tänka mig hur jobbigt det är om det är lite varmare ute - då behövs nog vätskepåfyllning under passet.

Igår tog jag igen vätskeförlusten rejält och hällde i mig lite mer än jag behövde. Denna gång var det inte vatten eller sportdryck, utan rödvin, GT och whisky. Dessa tre har dåligt inflytande på kroppen och lämnar en bitter eftersmak i munen. Dagen inleddes med ett stillsamt förflyttande mellan soffan, sängen och hammocken. Är huvudet dumt....

... så gör man bäst i att fara ut och springa. Det blev en lätt 5 km runda på eftermiddagen som återhämtning både från förrgårdagen 3-mil och gårdagens myckna intag.

Kändes riktigt bra i kroppen och jag har lite svårt att förlika mig med att det känns så bra. Det är så märkligt att inte känna av hälsenan, nästan så att det är lite som avsaknad ... hmm, nej jag klarar mig utan ömmande hälsena!


0 kommentarer:

Skicka en kommentar