2012-05-07

Ettårsjubileum

Jag var i Oslo i helgen och glömde därför bort att jag i lördags hade ettårsjubileum!

Den 5 maj förra året sprang jag mitt livs första mil. Jag minns fortfarande känslan av att veta att jag sprungit en hel mil utan uppehåll. Minns att det egentligen inte var så mycket av en fysisk prestation - det var mer en mental kamp. På något sätt förlikade jag mig med tanken på att jag var löpare den dagen.

Under året som gått har utvecklingen gått rasande fort framåt och om jag kikar i träningsdagboken så ser jag att jag under de senaste 365 dagarna i snitt har sprungit 22 km i veckan i 5:26 min/km. Den första milen tog mig 62 minuter att slutföra och under det gångna året att jag kämpat mig ner till 45 minuter på milen.

Hur firades då detta jubileum i Oslo? Jo, på förmiddagen släpade jag och hustrun ut vår norska värdinna på en löprunda. Det blev en stilla jogg upp längs Akers Elven till Maridalen och ner igen. Känns bra att vi fick ihop en mil och därmed satte en ny milstolpe för vår norska värdinna, som annars bara brukar springa 4-5 km någon gång ibland och nu sprudlade av glädje över att ha pressat sig runt en mil. Jag hade dessutom med mig Runner's World och visade artikeln med Grete Weitz. Tror att vi kanske lyckades frälsa en ny löpare. :-)

Annars har jag tagit det lite lugnt och försiktigt med träningen nu för det känns som om jag är lite sliten i fotleder, hälsena och benhinnor. Ska försöka komma ut på ett längre (>15 km) lugnt pass ikväll i Alingsås, men om det inte känns bra så håller jag igen.

4 kommentarer:

  1. Stort grattis! Undra vad du hade gjort nu om du inte hade fått för dig att börja springa....

    Kul också att utvecklingen har gått så fort framåt.

    Jag har också glömt mitt tvåårsjubileum. Den 1 maj fyllde min blogg två år :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sent svar här, vet inte riktigt vart tiden tar vägen just nu!

      Jag vill inte ens fundera på hur det skulle vara. I bästa fall hade det bara varit tungt och flåsigt med tankar på att börja träna. Mycket roligare att tänk på hur det är!

      Grattis i efterskott på tvåårsdagen för din blogg då! :-)

      Radera
  2. Shit, vilken utveckling! Själv har jag harvat på med löpandet sedan 2007 och springer inte särskilt mycket snabbare nu än då. Suck! Men i år ska jag i alla fall försöka sätta lite fart under fötterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte vad jag ska säga - tycker själv att det är lite surrealistiskt ibland.

      Jag tror att du kommer att lyckas bra med ditt mål!

      Radera