2012-05-14

Fullt upp

Den här tiden på året brukar vara hektisk, men i år känns det extremt. Blir inte mycket tid över till att läsa bloggar eller vila för den delen så en viss trötthet har infunnit sig. Sitter och halvsover på ett försenat tåg när jag skriver detta.

Tröttheten nu beror nog främst på det långpass jag lyckades få till igår. Jag är mycket nöjd med drygt 32 km i ett ganska jämnt tempo med i snitt 5.25 min/km. Att sådana här pass tär lite på kroppen känns. Samtidigt känner jag mig oförskämt bra i kroppen idag. Helt klart sliten i trampdynorna och fotlederna, men det är nog också det enda, inget kända trasigt eller nedbrutet. Hälsenan är bra och jag känner inte av benhinnorna heller.

Det började kännas segt på slutet av passet fast jag hade nog kunnat fortsätta en bit till. Men en hel mil till? Bara tanken gör ont. :-)

Frågan är om jag ska våga försöka lägga mig på ett 5.30-tempo 2:a juni?

4 kommentarer:

  1. Starkt! Jag har stora problem med att gå i trappor idag. Något med knäna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har lite lätt träningsvärk i låren nu, men inte alls så att hämmar mina rörelser på något sätt. :-)

      Såg att du hade ett tufft pass. Kanske du fortfarande går ut lite för fort? Tror att du kanske behöver stretcha ut Iliotibialis. Här är tre varianter av ITB stretch - jag tycker de två sista är effektiva.

      Radera
  2. Härligt med ett bra långpass inför maran! Såna positiva upplevelser är väldigt bra att ha med sig den där sista milen.
    Utgångsfarten beror väl lite på hur du är som löpare, en sån som satsar högt med risk att gå min i väggen, eller en som är försiktig. Tiden i slutändan kan ändå visa sig bli densamma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns verkligen bra. Min förhoppning är att jag klarar av att vara den försiktige och gå ut lugnt de första 5-10 km, gärna någonstans runt 5.50-6.00 tempo ... eller vad som nu erbjuds då jag står längst bak. Sedan försöka att lite sansat öka på till 5.30 tempo.

      Jag har ju läst att en "negativ split" ska vara fördelaktigt. :-)

      Radera