2012-05-28

Vila och laddning

Det har varit lugnt här på bloggen några dagar. Så också på träningsfronten för mig, mycket vila. Gjorde en kort träningsrunda i tisdags i Alingsås och sedan uppehåll fram tills igår, söndag.

Söndagen bjöd ju på varmt och skönt väder. Så det blev en gemensam tur i spåret med hustrun i riktigt lugnt tempo då hon har det besvärligt med andningen pga allergin. Vid 8 km tog allergin överhanden och hon kunde inte riktigt fortsätta.

Jag hade emellertid kommit igång och kände mig pigg i kroppen så hon tyckte att jag skulle fortsätta. Det gjorde jag också, jag fortsatte från spåret ut på cykelbanorna och gjorde ännu en mil i lite över maratempo.

Sammanlagt blev det 19,5 km och det kanske var i längsta laget så här en veckan innan Stockholm Marathon, men det kändes verkligen bra och hellre att få med sig den där sköna känslan än att gå och oroa sig lite över hur det står till med kroppen. De första 8K gick ju riktigt lugnt i 6.50 medan de resterande 11k gick i 5.20.

I tisdags fick jag lite oroande känningar av smärta/värk i vänster foten under hälen, det för mina tankar till PF. Det är inget ihållande utan kom efter en liten stund och gav sedan med sig. Igår kände jag lite tendenser till detta vid 14K. Har lagt in extra stretch på schemat. Tror att det kan vara kopplat till den senaste tidens användningen av "fotvänliga" converse-skor. Sedan några dagar tillbaka använder jag mina löpsko-inlägg i de skorna så att foten får ett bättre stöd.

Denna vecka blir det inget jobbresande. Nu står det vila, god sömn och matrutiner på schemat inför maran. Har tagit ledigt fredagen för att åka till Stockholm och hämta ut nummerlapp samt gå runt och insupa lite bra känsla inför lördagen.

2 kommentarer:

  1. Converse är rena döden för fotvalven, och därmed klar PF-varning. Jag har korkinlägg i mina. Tantkorkinlägg. Men hälen kommer i alla fall upp på bättre nivå.
    Skönt att få till ett bra pass mentalt innan maran. Tror inte det spelar så stor roll att det kanske blev en aning för långt.
    Snart smäller det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt med lite bekräftelse på misstankarna. Känns som om inlägg är en riktigt bra idé (alternativet att byta skor går bort!).

      Den där sköna känslan börja nu gå över i en lite pirrig känsla, jag är förväntansfull! :-)

      Radera