2012-05-29

Pirrigt

För denna nykläckta löpare som snart ska göra marathonpremiär börjar det nu kännas lite pirrigt. Jag känner mig inte så nervös för själva löpningen utan mer för själva tillställningen, det är en positiv nervositet. Jag är förväntansfull - vad har lördagen att bjuda på?

En mängd små praktiska frågor snurrar i skallen om dagarna. Utan någon som helst tidigare erfarenhet om de små praktiska sakerna så är det något som jag nöter i tankarna.

Jag har läst om fördelarna med att använda vaselin, att packa ner en sopsäck inför starten och ha med sig något värmande skräpplagg som kan kastas på plats.  Funderingar kring vädret och klädsel,  10 grader och regn som det ser ut nu ...  går det att springa i kortärmat och 3/4-tights eller är det långärmat och hellängdstights som gäller? Finns det en reell möjlighet att duscha efteråt i omklädesrummen/tälten?

Ska jag ha med mig ett eget vätskebälte så att jag kan drick lite efter vägen och slippa stanna så ofta vid vätskekontrollerna? Då har jag ju också midjeväska för lite gel och bars t ex. Behöver jag överhuvudtaget det? Jag har ju sprungit 3 mil utan vätska och energi, räcker det inte med några stopp vid de kontroller som finns då? Känns ju skönt att springa fritt utan "en massa packning".

Räcker det att vara på Centralen två timmar innan start, transport till Stadion och inlämning av medhavd packning?

Ja, lite sådana tankar och många fler cirklar i skallen.

Tidigare erfarenheter och tips mottages! :-)

Ikväll blir det en lätt 5k runda för att hålla benen igång. Imorgon har jag tid bokad för att få en genomkörare av kroppen. Ska sträcka ut axlar och nacke, räta ut ryggraden lite och köra igenom vaderna grundligt. Det är i alla fall min plan, får se vad massören säger.

4 kommentarer:

  1. I princip det enda som snurrar i min skalle är att 42km är jättelångt!

    Om jag fattat rätt så är det vätskekontroller var tredje kilometer så jag tror inte du behöver ha med dig eget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det långt, men man får ta det steg för steg. En stilla första mil, sedan passera halvmara och jobba sig upp till 30-34 km .... därpå är det bara att bita ihop och släpa sig i mål.

      Vad gäller vatten så var tanken mest att kunna läppja lite när man känner sig törstig och inte behöva vänta på en kontroll. Har man med sig lite vatten kommer det där behovet nog aldrig uppstå. :-)

      Det lutar nog åt att jag springer utan packning för törsten är lättare att tackla än irritationen över skumpande packning i 4 timmar.

      Radera
  2. Pirr är bra! Pirr är kul!
    Har iofs bara sprungit en mara, men röstar också för att du skippar egen packning. Det finns gott om allt längs banan.
    Trekvartstajts och t-shirt borde funka fint. Om du har ngt att värma dig i innan start. Som en sopsäck.
    Vad har du för nummer? Och kläder? Jag tänker ge mig in och heja, håll utkik efter mig vid Vasaparken längs med Odengatan om du vill ha lite pepp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, jag behöver alla hejarop och all pepp jag kan få!

      Jag har startnummer 20040. Jag borde väl passera Vasaparken 13:20-13:30 och 15.35-15:45 om jag räknat rätt och allt går bra.

      Val av kläder känns fortfarande lite oklart. Igår såg väderprognosen skaplig ut - idag sämre igen.

      Den t-shirt jag har är blå med svarta markeringar på framsidan (bakom nummerlappen?!). Annars blir det en Nike-svartklädd Andreas som springer runt. Ska nog köpa mig en löparkeps också - de som jag tittat på har varit vita. Kan vara skönt att ha om det regnar.

      Ska se om jag får till ett dagen-före inlägg under fredagkväll med lite bilder.

      Radera