2012-05-03

Oslo och långpass...

Imorgon flyger jag och makan till Oslo för att hälsa på hennes bror. På helgschemat står naturligtvis också ett långpass. Vet inte riktigt hur och när jag ska lyckas klämma in det eller var jag ska springa.

Har sökt lite på Oslo och kring Sagene där vi ska bo. Det ser ut som om man skulle kunna springa längs Akerselven upp mot Maridalen och runt en bit där och tillbaka. Annars verkar det vara populärt att ta sig till Sognsvann och springa runt där. Får se var jag hamnar någonstans.

Jag tycker det är lite knepigt att ta sig runt så där på nya ställen när man samtidigt vill få till lite kvalitet på passet. Om det bara vore att man ville utforska nya omgivningar så kan man ju lunka runt lite hursomhelst och upptäcka nya ställen och vägar. Nu vill jag inte fundera så mycket på vart jag ska springa utan mer på hur jag springer eller helst inte tänka alls utan bara mala på.

På något sätt hoppas jag att jag ska få till ett par mil i 5.30-5.40 tempo i något löparspår även om det nog vore bra att få känna på lite asfalt också. Tänkte å andra sidan göra ett sista långpass på 32-34 km nästa helg och springa på asfalt då. Därpå får det bli allt kortare sträckor och mer underhållslöpning fram till 2:a juni.

Som vanligt när vi tar oss till Oslo så står det kyla och regn i väderprognoserna. Vad blev det av den kalla ölen i solen på Aker Brygge och den ljuva båtfärden ut på fjorden? Tur att man har något kvar att göra till en annan gång...

Igår blev det ett milpass i spåret medan yngsta sonen hade fotbollsträning. Det gick inte riktigt så lugnt som planerat. Jag gick ut i 5.00-5.10 tempo. Lite seg i benen efter helgen och jag höll igen lite efter 5km. Men sedan lossnade det igen och jag avslutade milen på 50 minuter med 4.43 och 4.02 på det två sista kilometrarna.

2 kommentarer:

  1. Va? Inte uppleva utan bara mala på? I Oslo med omnejd? Själv skulle jag välja det rakt motsatta: uppleva järnet och få löpningen på köpet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst låter det galet, men jag är ju här någon gång då och då, så det blir fler möjligheter till upplevelse. Känner mig lite sliten i benen så det kanske blir en upptäckar-runda ändå i maklig takt. Fast som förväntat och förutspått så regnar det, så i slutändan kanske det blir fullständig vila istället. :-)

      Radera