2012-04-29

Styrkebesked

Jag fick till ett riktigt bra långpass idag på 3 mil. Som oftast nuförtiden så inledde jag passet i sällskap med min hustru. De inledande 12 km blev lugna i ca 6.40 tempo och de avslutande 18 km sprangs i 5.30 tempo.

Det var ett sådant fantastiskt väder idag att jag inte riktigt ville slut springa. Jag hade tagit med mig telefonen och hörlurarna och tänkte att jag skulle få lyssna på musik när jag passerat 2 mil, men det behövdes ju inte då fåglarna kvittrade så vackert och gjorde löpningen till en sann naturupplevelse.

Dagen till ära så provade jag att sätta på ett par solglasögon (de enda jag har) då jag upplever att jag kisar och spänner käkar och nacke. Placeboeffekt är möjligen total för jag kände mig väldigt avslappnad i nack, axlar och armar idag när jag sprang. Att jag ser ut som värsta sportnörden bjuder jag på.

En kort paus pga akut allergi-andnöd för äkta hälften
Igår satt jag och läste på bankartan för Stockholm Marathon och inser att första varvet är klart kortare än det andra som drar iväg över Gärdet och Djurgården. Det präglade dagens pass som jag gjorde till lite mentalträning just på detta sätt. Jag sprang ju ett första varv i spåret med min hustru och fortsatte sedan in på ett andra varv  och längst bort på det andra varvet tog jag en avstickare in på ett annat spår vilket på så sätt simulerade den där extra svängen.

Nu var det ju förvisso inte samma distans som SM, men jag fortsatte den mentala träningen genom att inte springa hem vid 28 km utan fortsätta ännu ett varv i spåret hemmavid... de sista mördande 2 km. :-)

Vet inte hur mycket sådant där påverkar ens prestationer egentligen men samtidigt vet jag ju att det är hjärnan som kommer sätta stopp före kroppen och med rätt psyke/mentalinställning så orkar man mycket mer.

Kan konstatera att jag känner mig oförskämt bra i kroppen. Jag brukar alltid bli stel och stumna till efter sådana här långpass så pass att jag har svårt att ta mig ur soffan. Nu känns det fantastiskt bra och jag kan till och med stå och studsa på golvet utan besvär. Blir lite nojjig när det känns så där "för" bra... något måste vara fel.

Hälsenan har inte gjort sig hörd under passet så det känns som ett riktigt styrkebesked.

Bra långpass, bra väder, bra känsla ... kan det blir bättre? Helt fantastiskt!

2 kommentarer:

  1. Jag springer ofta med solglasögon. Tycker det är avkopplande för ögonen och sen hamnar jag också lättare i en "egen bubbla". Det är lättare att skärma av sig omgivninen med solglasögon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var verkligen behagligt. Kommer att bli solglasögon på näsan flera gånger under min turer nu.

      Radera