2012-04-08

Vändpunkt?

Det är en nöjd Andreas som sitter i soffan hemma och väntar på pizzaleverans. Jo, det blir lite kostmässigt avsteg här idag. Gårdagens rödvin och whisky sitter i lite och en pizza brukar råda bot på det. Jag är riktigt nöjd för trots bakistendenserna så tog jag mig ut på en löprunda vid lunchtid tillsammans med en lika seg hustru.

Jag var dock inte seg i kroppen särkilt länge, den piggnade till och visade inte på något problem med underbenen. Jo, förstås, det kändes lite i benhinnorna ett tag men det släppte. Vid 5 km så skildes vi åt då jag valde att springa en längre runda. Det blev tempoökning och ett skönt trampande i spåret.

Kilometervisaren stannade på prick 14 km när jag var hemma och medeltempot var 5:38. De första 5 km inleddes i lugna 6:30 så jag fick till en skaplig fortsättning i 9 km i lite drygt 5:10.

Vet inte om det är senaste dagarnas noggranna stretching eller om det är de nya innersulorna som hjälper till - antagligen både och. Jag har just nu inga elaka känningar i benen och hoppas verkligen att jag nu nått en vändpunkt.

3 kommentarer:

  1. Jag hoppas också att du har nått en vändpunkt. Du förtjänar det :-).

    Som jag tolkar det här passet så var det ett "hårt pass" så vänta minst tre dagar innan du kör ett hårt pass igen. Träna lugnt kan du göra, men avvakta några dagar med hårda pass.

    Bara så att du vänjer vaderna gradvis....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt, visst var det ett hårt pass för min kropp. Nya träningsklockan säger samma sak TE 5.0. :-)

      Så nu blir det helt klart vila och bara lugn återhämtningslöpning. Känns annars riktigt bra i kroppen så här dagen efter också.

      Radera
  2. Det är farligt när det känns så här bra. Det är när det känns så här bra efter ett hårt pass kroppen går sönder om du skulle träna igen.

    Jag har varit med om det så många gånger när allt känns bra och sen, helt plötsligt så drar det till i vaden eller i baksidan av låret, eller någon annan stans.

    SvaraRadera