2012-04-03

Tunga ben

På resande fot igen med träningskläderna i bagaget. Det där med att bo på hotell är helt klart överreklamerat - om man nu inte har familjen med sig förstås.

Det blir lite mycket av inrutade rutiner när jag är bor borta så här. Jag packar väskan enligt samma system, ombyte för en dag (ibland två), träningskläder och necessären. Rutin på resan med en flaska vatten och en smoothie, sedan jobba, jobba, jobba. Till hotellet på kvällen byta om, springa, duscha, äta och kanske jobba lite till, sedan blogga och sova. Vakna, frukostrutin, jobba, jobba, jobba, gå till stationen köpa en flaska vatten och en smoothie, jobba lite mer, hem och sova. Jag är så här pass inrutad i rutiner, ställer till och med upp grejerna på samma ställen på hotellrummet, oftast i samma ordning förstås. Hmm, känns nästan lite tvångsmässigt när jag skriver ner det så här! :-)

Om det inte vore för att man tränar så hade det nog varit tärande, löpning är fantastiskt! På något sätt blir det inte tärande, utan jag slås mest av hur jag bara stänger av själva tanken på fritid. Förvisso är ju kvällen med löpning lite fritid, men den ingår mer i vara-på-resa-rutinen. Jag kanske ska tänka om?

Idag släpade jag mig runt på två tunga ben i 7 km, fötterna/skorna kändes som två tvättsvampar. Men känslan var nog tyngre än det egentligen var. Underbenen protesterade förvisso med att tokspänna så jag blev tvungen att stretcha efter 2 km, men sedan släppte det och hela passet gick i skapliga 5:04 min/km. Det tunga var kanske ändå inte benen utan att hjärtat låg på 90% av max flera gånger och ett snitt på 84%. Där sprack min känsla av att ha bättre kondis än fysisk förmåga! Troligen hör det mest ihop med att jag bara fick knappt 3 timmars sömn under natten. :-(

Jag har testat att ta in de två senaste passen som jag sprungit med nya träningsklockan i programmet Firstbeat ATHLETE. Och det är en tydlig skillnad mellan kvällens pass jämfört med söndagens mil. Nu kräver klockan ungefär 10 pass för att mätningen av träningseffekten (TE) ska bli skapligt rätt och felmarginalen på den senaste mätningen var enligt programmet 10%.
(Håller fortfarande på att lära mig lite om detta program.)

7 km TE 4.8
Om man ska tro graferna så var kvällens runda riktigt bra VO2max-träning.
(Räcker ju gott med att titta på max och medelpuls för att konstatera det iofs)

10 km TE 3.3
Hobbysifferlekar i all ära... det är roligt, men har ju inte så stor betydelse i praktiken. Jag ska dock lyda rådet från programmet och vila nu, absolut inte träna på mer än TE 1-2 för återhämtningens skull.

Nu är det dags för lite välbehövlig sömn - det kanske viktigaste av allt?


2 kommentarer:

  1. Närjag reser så tycker jag att det är jobbigt att inte kunna äta det jag är van att äta. Jag kan tycka att just maten, och att jag inte kan äta vad jag vill är lite jobbigt.

    Kul program du har kommit över förresten :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om det, matrutinerna faller ju ganska lätt. Jag som dessutom håller en sådan där lågkolhydratkost får ibland kapitulera helt och acceptera pasta och potatis som huvudkomponent. :-)

      Jag börjar gilla FirstBeat ATHLETE, tror jag ska köpa det. Nu registrerar jag träningsdata på fyra ställen, detta blir det femte. (Garmin Connect, Funbeat, Runkeeper, SportTracks och kanske FirstBeat ATHLETE då..) :-)

      Radera