2016-02-09

Klart man får unna sig

Väldans vad dagarna rullar på emellanåt! Jag skulle ju ha skrivit inlägg i helgen, men det blev liksom bara inte av.

Just nu fortsätter jag främst på att fokusera på regelbundenheten i träningen. Har ännu inte tullat på mina tre pass i veckan och jag håller mig ganska bra till min plan. En fundering jag har just nu är om jag ska lägga in ett fjärde träningspass och hålla nere distanserna till 5K och 7.5K. Min plan är ju att successivt bygga distans med 7.5K och 10K så att jag närmar mig de där efterlängtade 15K och 20K distanserna.

Kroppen känns nöjd i alla fall. Jag har inga nämnvärda känningar i hälsenor eller fotleder - dessa brukar vara min indikatorer på ökad last.

I söndags sprang jag ett skönt milpass i "vårvädret". Ska jag se till mina gadgets och siffror så måste jag tolka det som att jag bygger upp en bättre kondition och uthållighet som är mätbar av träningsklockan. 5K passen ger mig en återhämtningstid på runt 22 timmar och 10K passet 33 timmar. För tre veckor sedan rapporterade klockan återhämtningstider på 33 timmar för 5K passen och upp till 3 dygn när jag tog mig ut på ett milpass. Med återhämtningstid på 22 timmar på 5K så borde jag utan risk kunna klämma in två 5K pass i rad vid ett tillfälle i veckan.

Öka distans för passen eller öka antal pass och bibehålla distansen? Det ena kanske inte utesluter det andra och kanske kan variera från vecka till vecka?! Får fundera mer på det.

Apropå gadgets så var jag lite fundersam på fördelningen mellan höger och vänster fot i tidigare inlägg. Träningsklockan och pulsbältet mäter ju nu fotisättningen individuellt för fötterna och jag hade en tydlig obalans på gränsen till oacceptabelt efter första test löpning.

De efterföljande passen har visat på mycket mindre skillnad. Kvällens 5K runda visar på fördelningen 49,1% L / 50,9% R vilket jag ser som helt normalt. För milrundan i söndags var fördelningen 49,5% L / 50,5% R. Inget som jag ser någon anledning att jobba med ... eller det gör jag kanske egentligen då jag nästan omedvetet tänker på att trycka ifrån lite mer med vänster fot. Anledningen till att det var så stor skillnad under testpasset tror jag beror på att det var otroligt halt ute den kvällen. Då var det nog så att jag stod med tryggheten på mitt dominanta högerben mer än på mitt mindre dominanta vänster.

Nåja, analyser i alla ära. Kvällens pass kändes skönt i all sin enkelhet och så fick jag belöna mig med semla efteråt. Visst får man unna sig? :-)

Har varit lite slarvig med kosten senaste tiden så det har inte varit lika strikt kolhydrat reducerat som jag tänkt mig. Vikt- och fettprocent-trenden är ändå nedåtgående och det är gott så.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar