2016-02-16

Lite för bra känsla?

Igår hade jag en riktigt stillasittande dag på jobbet med lunchmöte dessutom, så ingen lunchpromenad. En promenad mellan parkeringen och kontoret var allt. Det är i och för sig nästan 1000 steg i vardera riktning. Jag bestämde mig i alla fall för att ta en rask promenad när jag kom hem. Fem kilometer på 40 minuter, så där så att jag fick upp pulsen - 8.20 min/km. Kändes bra också att få röra på benen efter söndagens 12 kilometer.

Ikväll kände jag första gången på mycket länge att det inte tog emot att ge sig ut och springa! Hurra!

Jag har dragits med den där motvilliga känslan en längre tid, jag är sådan som ofta går hemma ombytt och drar mig lite för att ge mig av. När jag väl kommer ut genom dörren känns det bra och jag tycker om att springa. 

Men den där sköna känslan idag gillar jag och den höll i sig genom hela mitt löppass ikväll. Fem kilometer njutning. Det är nästan så där läskigt bra att jag drar öron åt mig - det är när det går lite för bra som man ska vara försiktig och hålla igen.

Jag riktigt kände hur flög fram ikväll utan större ansträngning och avslutade de två sista kilometrarna i 4.45 tempo och ändå toppade inte pulsen mer än 174 och med ett snitt på 159 för hela passet. Lite för bra för...

Tänker ändå att jag också "slarvat" lite kostmässigt med kladdkaka igår och hamburgare med pommes till lunch så det fanns nog lite av raketbränsle i kroppen jämfört den vanliga fettdriften. :-)

Med tanke på genomsnittstempot så får jag nog klassa kvällens femma som ett tröskelpass ändå.

För att återkomma till siffror och gadgets så sade träningsklockan ikväll att min återhämtning var riktigt bra (+3, den rapporterar detta efter ungefär 1 km / 5min) och efter avslutat pass så uppgraderades mitt VO2max till 51. Så något i träningsklockan tolkar ju också att min puls och mitt tempo tyder på en konditionsförbättring. Skönt när den egna känslan bekräftas av tekniken. :-)

Den kommande tiden får visa om det är en lite för bra känsla eller om det bara är ett skönt kvitto på senaste tidens träning.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar