2016-02-11

Hälsodom

I mitt inlägg om nya tag så skrev jag om den arbetsrelaterade stressen som kulminerade innan jul och som gjorde att jag satte stopp. Jag lämnade det projekt jag jobbat i och jag gick även iväg till företagshälsovården för att kontrollera min hälsa. Jag fick ett ganska snabbt besked på plats att det man direkt kunde se i blodvärden, blodtryck och EKG såg bra ut. Ett flertal blodprov skickades iväg för analys och en tid bokades för träff med läkare. Detta var innan jul och jag skulle ha träffat läkaren i början av Januari efter jul- och nyårs helgerna.
Nu blev läkaren sjuk och jag fick boka om tiden - i dag var tiden kommen! I eftermiddags fick jag så min dom...

... FRISK!

Inget alls att anmärka på, nästan. Urinsyra låg lite för högt för att läkaren skulle vara riktigt nöjd. Han gick in med detaljerade frågor om gikt i familjen och fortsatte med att leta efter alkoholmissbruk i de övriga blodvärdena. Han tittade noga på triglyceriderna och konstaterade bara att jag låg riktigt bra till och mina kolesterolvärden är låga. Att jag kan dricka ett par glas vin både fredag och lördag sågs inte som något alkoholproblem. Han tyckte nog ändå att det kunde vara värt att hålla igen ännu mer och kanske bara dricka ett par glas antingen fredag- eller lördagkväll.

Urinsyra och njursten hör tydligen ihop. I december 2010 fick jag känna på det där med njursten, det är inget jag vill uppleva igen - fy f-n vilken smärta! Jag åt även då rätt strikt kolhydratreducerad kost med relativt högt intag av protein och jag tycker mig läsa på LCHF forum att det inte är helt ovanligt även om det inte alls drabbar många. Kan ändå tro att den högre urinsyranivån mer är relaterat min kosthållning än till min vinkonsumtion, även om det förstås underlättar för kroppen om jag håller mig borta från vin helt. :-)

Summeringen var nog ändå att det egentligen inte fanns något att anmärka på och att jag var vid väldigt god hälsa. Stressen däremot behöver jag fortsätta jobba med - spring på du, det är bra!

Stressrelaterad spänningshuvudvärk, nackvärk, stelhet och knutar mellan skulderbladen - det behöver jag jobba med. Det gör jag ju också då jag går regelbundet på behandling! Nu fick jag ändå ett gäng stretchövningar med mig hem och även en rekommendation att gå en kurs hos deras sjukgymnast. De hade tydligen en kurs i Feldenkrais-metoden.

Feldenkrais är inte något jag hört talas om tidigare och nu när jag googlat det och läst lite mer så verkar det intressant. Får se om det blir en kurs hos den där sjukgymnasten eller om det blir lite läsa och lära sig själv istället. Hittade till och med en länk för Feldenkrais Method for Runners! :-)

Ikväll bestämde jag mig för att testa mig själv och träningsklockan lite och öka tempot. Träningsklockan har ju nu fått några pass att ställa in tröskelvärdena för mjölksyra och enligt den så ska mitt tröskelvärde ligga på 4.58 min/km och 172 i puls.
Det är inte helt galet ändå. Jag sprang definitivt ett tröskelpass idag och i slutet på 7:e kilometern så fick jag verkligen bita ihop. Sista halvan lunkade jag hem - får träna lite mer på uthålligheten.

Känns rejält avlägset med det där 4.20-tempot på milen som jag hade... :-)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar