2016-01-24

Moddig söndagsmil

Idag kunde jag inte hålla mig längre. Jag sprang milen och det kändes riktigt skönt. Helt optimalt var det väl dock inte att springa idag, underlaget var ganska tungt med snömodd och fästet varierade.

Jag springer inte med några speciella vinterskor utan kör på med mina vanliga löparskor året runt. Upplever inga stora problem med det. Jag har ett par Yaktrax broddar att dra på när underlaget blir allt för utmanade, men hittills har jag inte behövt dem i år. Tror kanske att det beror på vilket löpsteg man har. När jag började springa 2010/2011 så tränade jag in ett framfotasteg och jag tror att det gör det lättare att hålla balansen och om det är halt så att man inte ramlar så lätt. Har man för vana att sätta i hälen kraftfullt så kan jag förstå om man vill ha skor med dubbar på vintern för det påminner mig rörelsemässigt om obalansen jag kan få då jag promenerar och sätter i hälen mer.

Jag sprang som sagt milen idag och det gör att min veckosvit med tre pass i veckan bygger på lite volym denna vecka.

v51 1 pass 5 km
v52 3 pass 15,3 km
v53 3 pass 16,1 km
v1 3 pass 18 km
v2 3 pass 18,6 km
v3 3 pass 20,6 km

Det känns fortfarande bra, inte så där "för bra" - den där varningsklockan när det går för bra ringer ännu inte. Jag känner av träningspassen i kroppen och ger mig tid för återhämtning. Tycker ändå inte att 20 km i veckan bör vara något större problem för mig volymmässigt, men jag tar det ändå lite varligt.

Min träningsklocka tyckte att detta milpass var bra mycket tuffare än mina 5K pass. Klockan brukar rekommendera 20-22 timmars återhämtning efter 5K passen och nu för milen så ska jag tydligen vila 71 timmar. Men det är klart, det blev dubbla distansen och i förhållandevis högt tempo (5.33).

Jag får väl lyssna på det och hålla mig i skinnet lite, tror ändå att jag kan planera för ett lätt 5K pass på tisdag kväll.  :-)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar