2013-05-06

Uteblivet långpass

Det blev inget långpass igår (söndags) för mig. Kanske var det lite optimistiskt att planera för det när man är på 40-årsfest dagen innan. Jag är inte den som blir restriktiv inför tävling - jag dricker glatt vin på fest och tar konsekvenserna av det träningsmässigt ... även om det är nära tävling.

Brukar fundera på det där ibland då jag faktiskt gjort de flesta riktigt långa långpass lite "dagen-efter" mer bra resultat. Hur hade det gått om jag varit sund och nykter dagen innan? Nu är jag ju inte helt ohejdad i konsumtionen så helt utslagen är jag inte efter en fest och jag brukar tänka på att dricka mycket vatten. Men som alltid när alkoholen går in så går omdömet ut ... :-)

Igår var jag inte dålig men i alla fall grymt seg i kroppen och jag var inte ensam. Även hustrun var tveksam till att springa. Vi kom i alla fall ut på en milrunda tillsammans i makligt tempo. Hon lyckades dessutom trampa snett och stuka foten efter 4 km. Det är riktigt dåligt underlag på den sträckan i vårt spår och jag har själv kommit undan vrickade fötter med blotta förskräckelsen och genom omöjliga balansövningar och snabba fotknixar. Det gick i alla fall bra att fortsätta jogga efteråt och foten verkar inte bli sämre av att användas, men hon är lite svullen om foten.

Idag tog jag mig ut igen i alla fall. Inte så att kroppen släpade mig ut - det var tvärt om. Väl ute och efter en kilometer så hade kroppen vaknat till och det blev ett ganska snabbt fartlekspass på 12 km. Ett snitt på 4.38 min/km. Fick till tre skapligt snabba kilometer med snitt på 4.15, 4.10 och 4.14.

Ruggigt skönt väder ute också med strålande solsken!

Ja. just ja! I lördags passade jag på att springa in på löplabbet i Uppsala ... men det berättar jag mer om senare.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar