2015-12-30

Från Natt till Dag

Som jag skrev i mitt inlägg "Nya tag" så har jag dragits med en lång period av stress i arbetet. Jag bestämde mig för att kliva av det projekt jag jobbat i under lång tid och har på så vis vidtagit åtgärder för att ändra på det akuta i min situation. Efter mycket övervägande så valde jag att inte sjukskriva mig. Inte heller tar jag ledigt nu under julhelgen. 

Jag känner att stressen var så tydligt kopplat till det projekt jag jobbat i under så lång tid och att det inte främst handlar om den typ av stress som kommer från för mycket arbete, utan om att jobba i fel miljö eller kanske med fel förutsättningar, i strid med sina egna värderingar och mål. Nu när jag lämnat projektet så var det som att lägga ifrån sig en jättestor ryggsäck och lättnaden var omedelbar - som att gå från Natt till Dag, även om återhämtningen kommer att ta sin tid.

Min inställning att inte ta ledigt eller välja sjukskrivning är att jag tror det är bra att jobba om förutsättningarna är rätt. Det arbete jag har att utföra under julhelgen är dessutom relativt lätt och handlar mer om att få lägga saker sådana saker som inte blivit gjorda tidigare till handlingarna. Så det känns befriande att få städa undan en del och dessutom känna att jag kan jobba utan den där gnagande känslan inombords. Lära mig att jobba utan stress.

Jag har dessutom möjligheten att sitta hemma och jobba så det blir lugna morgnar med möjlighet till lunch och fika ihop med familjen. En viss närvaro hemma även om man är på jobbet. :-)


Idag gick jag också från Natt till Dag i löpningen. En annan fördel när man jobbar hemma är att det är väldigt lätt att ta sig ut och springa mitt på dagen. Det passade jag på att göra idag. Jag förlängde lunchen lite och njöt av dagsljuset.

Att springa i vintermörkret tycker jag ju är härligt, men det är absolut inget fel på att springa i det solsken som bjöds idag! Underbart!


0 kommentarer:

Skicka en kommentar