2014-01-02

Lugnt, ledigt, grått och blött

Har precis kommit hem från en 10 km runda i det gråa, blöta, trista vädret som bjuds. Det känns riktigt bistert med 3 grader och lätt dimma/regnstänk i luften. Löpningen känns å andra sidan bra och det är lika glädjande och roligt som det ska vara.

Så känner jag verkligen  - det är inte jobbigt att springa, möjligen kan det ju ta emot lite att ta sig ut i vädret och så kan det ju får vara så länge man orkar ta det där steget och kliva utanför dörren. Väl ute känns ju allt mycket bättre. Framför allt så känns det ju så fantastiskt mycket bättre att få komma in igen!  :-)

Nyåret blev festligt och sent, gårdagen lugn, slö och pizza-berikad. 

Idag och imorgon försöker jag hålla mig borta från jobbet. Har gjort några småinsatser på morgonen idag, men jag gör bara sådant absolut nödvändigt operationellt. 

Imorgon har träningscoachen ordinerat 25 min träning med TE 1.5 som mål. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna löpträna i 25 minuter och hålla mig så lågt som TE 1.5 där pulsen bör ligga på 115-130 slag/min. En rask promenad kanske det får bli? På lördag ska det följas upp med ett träningspass på 60 minuter TE 2.1 (125-140 slag/min).  Tror att jag lägger in två väldigt lätta löppass på 5 och 10 km vardera och försöker hålla 6 min/km. Det kommer antagligen ge mycket högre TE, men kroppen håller nog för det.

2 kommentarer:

  1. Spännande coach onekligen, som låter adepten avgöra hur dagens träningspass ska utformas för att uppnå målet. Blir hen sur om adepten är olydig? Och vad gör hen i så fall - skickar upp ett ilsket rött meddelande vid registrering? :-)
    Väder är alltid mycket värre när man tittar på det inifrån, väl ute känns det mesta rätt ok, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hen är väldigt förlåtande och tar snabbt fram en ny träningsplan om adepten är olydig. Den vanligaste åtgärden är oftast att ordinera vila och sedan många lätta pass på varandra. (:

      Radera