2014-01-29

Schweiz, tåg och löpning

Min tänkta ambition under julhelgen att åter börja fylla bloggen med inlägg gick ju i stöpet så fort jag kom tillbaka till jobbet.

Tror att det mest hänger på att jag helst inte vill ta upp datorn på kvällarna och på dagarna hinner jag helt enkelt inte med att klämma in bloggandet.

Min ambition att komma igång med löpningen igen har å andra sida lyckats riktigt bra. Nya rutiner på plats under mina resor. Har tagit för vana att fara ut och springa på måndagskvällen när jag landat i Zürich. Jag äter en sallad på planet. hoppar över gemensamma middagen med reskamraterna och springer istället. De har en liten kiosk på hotellet där jag plockar en yoghurt när jag sprungit klart.

Sedan får jag in ett träningspass antingen på tisdag eller onsdag kväll igen. På så vis får jag ändå till två löppass under arbetsveckan och sedan hinner jag oftast med ett pass på helgen också.

Än så länge springer jag mest kortare träningspass 5-10 km i varierande omfattning. Men det är gott så.

Schweizarna älskar uppenbarligen detta med allmänna färdmedel och tåg i synnerhet. Tidtabeller är heliga och allt fungerar fantastiskt bra. Bara en sådan sak att klockorna på stationerna och i tågen har sekundvisare är en indikation på att detta med tid är på allvar.

Det händer att tågen är sena och finns det ingen information blir Schweizarna påtagligt irriterade. Dock finns det oftast information och man förklarar utförligt anledning till förseningen och ber även så mycket om ursäkt. Tror att SJ har lite att lära, när man berättar att 5 min inte klassas som försening i Sverige tittar de på en som om de inte förstod... vilket de förstås inte heller gör. Antingen är ett tåg i tid eller också är det försenat - det finns liksom inget alternativ där emellan.

På senare tid har jag dock råkat ut för tågförseningar i störande omfattning. Min försening är dock garanten för att resenärerna inte ska bli försenade. Vad menar jag nu?

Tågförsening

Jo, min vanliga löprunda här i Zürich går över en tågpassage med bommar. Av någon anledning lyckas jag ständigt fastna framför dessa bommar väntandes på tåg som ska passera. Ibland passerar två, tre tåg innan bommarna går upp. Antingen har jag en förskräckligt dålig tajming eller också är det helt enkelt Schweizarnas förkärlek för tåg och den täthet med vilken tågen passerar.

Ikväll fick jag åter stanna en kort stund för ett godståg. Det blev en kortare runda på knappt 6 km i 4.44 min/km.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar